Πώς αλλάζει η τεχνητή νοημοσύνη τον τρόπο που δουλεύουμε

654

Ένα έξυπνο ψυγείο ξέρει πότε τελειώνει το γάλα, και παραγγέλνει αυτόματα ένα μπουκάλι μέσω διαδικτύου από το σούπερ μάρκετ. Μια υπηρεσία συνεχούς ροής μουσικής προτείνει τραγούδια, με βάση αυτά που απολαύσατε το τελευταίο σαββατοκύριακο. Επίσης, εξαιρετικά νέα για τους οδηγούς της πόλης: το έξυπνο αυτοκίνητο παρκάρει μόνο του στις πιο μικρές θέσεις, χωρίς γρατζουνιά. Όλα τα παραπάνω είναι παραδείγματα για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη από ποτέ. Πώς επηρεάζουν οι καινοτόμες τεχνολογίες τον εργασιακό μας χώρο, και ποιες είναι οι συνέπειες στην εργασία;

Οι υποστηρικτές της τεχνητής νοημοσύνης θεωρούν ότι τα οφέλη των έξυπνων συστημάτων είναι πολλά. «Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, έχει σημειωθεί μια έκρηξη στον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης όπως και στην μηχανική εκμάθηση, λέει ο Andre Sharpe, Chief Information Officer της IWG. «Οι υπολογιστές είναι ικανοί να αναλύσουν μεγάλες σειρές δεδομένων, εικόνων και video, να ερμηνεύσουν το περιεχόμενό τους και να φτάσουν σε συμπεράσματα. Εκτός από τη χρήση τους σε αυτόνομα οχήματα και στην ροή ειδήσεων του Facebook, αυτή η τεχνολογία σύντομα θα εμφανιστεί και στους χώρους εργασίας».

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα επηρεάσει μόνο ανιαρές εργασίες: ο Sharpe εκτιμά ότι θα έχει αντίκτυπο και σε διοικητικές και διευθυντικές θέσεις, χάρη στην ικανότητα να φιλτράρει μεγάλους όγκους πληροφοριών και στοιχείων που θα εξαντλούσαν έναν άνθρωπο και θα τον έκαναν να υποπέσει σε λάθη. Σκεφτείτε έναν καταρτισμένο δικηγόρο που κάνει υπερωρίες βυθισμένος στη νομική ορολογία, σε έναν όγκο εγγράφων που δεν έχουν τελειωμό. «Τα υψηλόβαθμα στελέχη είναι άνθρωποι όπως όλοι μας, και κινδυνεύουν και αυτοί να στηριχτούν σε περιορισμένα στοιχεία ή να βασίσουν τις αποφάσεις τους περισσότερο στο ένστικτο και τη διαίσθηση», λέει ο Sharpe. «Αυτό θα αλλάξει μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Το επόμενο κύμα αυτοματοποίησης θα είναι η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης σε όλα τα βιομηχανικά δεδομένα. Αυτά τα μοντέλα θα μπορούν να προβλέψουν τις δράσεις που χρειάζονται να ληφθούν για να βελτιωθεί μια επιχείρηση, καλύτερα από τον υπεύθυνο παραγωγής, διευθυντή ή υπεύθυνο μάρκετινγκ».

Προς το παρόν, οι ενδείξεις δείχνουν ότι η αντικατάσταση του ανθρώπου από τις μηχανές φέρνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της EY και του MIT Technology Review, «Ο οργανώσεις που ενσωμάτωσαν τεχνητή νοημοσύνη σε επίπεδο επιχείρησης αυξάνουν τη λειτουργική αποτελεσματικότητα, επιταχύνοντας τη λήψη υπεύθυνων αποφάσεων και δημιουργώντας καινοτόμες υπηρεσίες και προϊόντα».

Άρα, πρέπει να ανησυχούμε; Όχι, σύμφωνα με τον Jeff Wong, Global Chief Innovation Officer της EY. Απλώς οι εργαζόμενοι θα αποδεσμευτούν από τα λιγότερο ενδιαφέροντα σημεία της δουλειάς τους και θα αναλάβουν τομείς που απαιτούν, πέρα από υψηλή νοημοσύνη και συναισθηματική νοημοσύνη – με άλλα λόγια, περισσότερη ανθρωπιά. «Όσο η τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει τα ηνία στα απλά και επαναλαμβανόμενα καθήκοντα των επιχειρήσεων, το ανθρώπινο δυναμικό μπορεί να επικεντρωθεί περισσότερο σε πιο δημιουργικές εργασίες που ουσιαστικά προσφέρουν υψηλότερο επίπεδο επαγγελματικής εκπλήρωσης στους υπαλλήλους και μια πιο αποδοτική χρήση της κριτικής σκέψης». Για να το πούμε πιο απλά, γιατί να ξοδεύουμε τον χρόνο ενός υπαλλήλου σε κάτι που μπορεί να κάνει μια μηχανή;

Τι σημαίνουν όλα αυτά λοιπόν για το μέλλον των γραφείων; Οι αυτοδίδακτες μηχανές που κάνουν απλοϊκές εργασίες είναι πιθανότερο να καταλήξουν σε μικρότερα γραφεία καθώς θα χρειάζονται λιγότεροι υπάλληλοι σε μόνιμη βάση για την ίδια εργασία. Οι ίδιοι υπάλληλοι θα αποκτήσουν πλέον πιο δημιουργικές δουλειές που θα μπορούν να τις υλοποιήσουν σε οποιοδήποτε μέρος έχει σύνδεση ίντερνετ – κι εδώ μπορούν να συνεισφέρουν τα ευέλικτα γραφεία. Στην πραγματικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να θεωρηθεί ως φυσική επέκταση της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, που απελευθέρωσε το παγκόσμιο εργατικό δυναμικό και δημιούργησε ευκαιρίες για όσους προηγουμένως δεν είχαν καταφέρει να ενταχθούν.