Μ. Τσαμάζ: Για να αντεπεξέλθεις στη νέα εποχή χρειάζεται πάνω απ’ όλα να έχεις growth mindset

410

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των κρατών και των επιχειρήσεων είναι μονόδρομος. Όσες χώρες δεν συμμετάσχουν στην ψηφιακή επανάσταση, θα πάψουν να ανήκουν στα αναπτυγμένα κράτη. Όσες επιχειρήσεις ή πολίτες δεν ακολουθήσουν την αλλαγή, θα μείνουν εκτός εποχής. Για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που βγαίνει από μια δεκαετή οικονομική κρίση, η ανάπτυξη των υποδομών Νέας Γενιάς και των ψηφιακών δεξιοτήτων αποτελεί υψίστη προτεραιότητα, ώστε να ανακτήσει το χαμένο έδαφος.

Ο όμιλος ΟΤΕ, μέσα από επενδυτικό πρόγραμμα 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2022, συμβάλλει αποφασιστικά στον εθνικό σχεδιασμό, την ίδια στιγμή που προωθεί εξίσου μεγάλες επενδύσεις για τον μετασχηματισμό του, καθώς είμαστε μάρτυρες μεγάλων ανατροπών στην αγορά τηλεπικοινωνιών διεθνώς. Στο νέο ψηφιακό οικοσύστημα που δημιουργείται, οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες παρέχουν υπηρεσίες, όχι μόνο πρόσβαση. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούν νέα δίκτυα για τους πελάτες τους, αλλά και νέες πλατφόρμες και νέες εφαρμογές, συχνά μέσω στρατηγικών συνεργασιών.

Τι χρειάζεται η Ελλάδα ώστε να περιορίσει την απόσταση που τη χωρίζει από αρκετές χώρες της Ευρώπης; «Πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες, συμπεριλαμβανομένου ενός εθνικού σχεδίου και ενός φιλικού στις επενδύσεις ρυθμιστικού και πολιτικού περιβάλλοντος, που θα βοηθήσουν στην προαγωγή και την ανάπτυξη δικτύων Νέας Γενιάς», τονίζει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ομίλου OΤΕ, κ. Μιχάλης Τσαμάζ, και προσθέτει πως «τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση». Χρειάζεται, δηλαδή, «το κατάλληλο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, ώστε να υπάρχει ζήτηση για υπηρεσίες και apps που να τρέχουν σε αυτά τα δίκτυα».

Ο OΤΕ στηρίζει τον εθνικό σχεδιασμό, με τον επικεφαλής του ομίλου να επισημαίνει: «Υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης των τηλεπικοινωνιακών υποδομών των τελευταίων δεκαετιών, εγκαθιστώντας οπτικές ίνες σε ολόκληρη τη χώρα. Οι επενδύσεις του ομίλου OΤΕ υπερβαίνουν το 60% του συνόλου των επενδύσεων του κλάδου στην Ελλάδα, ξεπερνώντας την περασμένη εξαετία τα 2 δισ. ευρώ, ενώ έχουμε ανακοινώσει και επιπλέον επενδύσεις ύψους 2 δισ. έως το 2022. Με αυτές τις επενδύσεις, σε υπερσύγχρονες υποδομές και ολοκληρωμένες τεχνολογικές λύσεις, βοηθάμε τους πολίτες να βελτιώσουν τη ζωή τους, τις επιχειρήσεις να γίνουν πιο παραγωγικές και ανταγωνιστικές και την Ελλάδα να αποκτήσει νέα προοπτική».

Χάρη σε αυτές τις επενδύσεις, το COSMOTE Fiber είναι το μεγαλύτερο δίκτυο οπτικών ινών στην Ελλάδα, μήκους άνω των 43.000 χλμ., επιτρέποντας σε πάνω από 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση σε ταχύτητες Internet έως και 200Mbps. Με το βλέμμα προς την Κοινωνία των Gigabit, ο όμιλος OΤΕ ξεκίνησε την επέκταση του δικτύου Fiber to the Home (FTTH), φέρνοντας την οπτική ίνα μέχρι το σπίτι, προσφέροντας ταχύτητες Internet έως και 1Gbps. Έως το τέλος του 2019, η κάλυψη FTTH θα περιλαμβάνει περίπου 150.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε Αττική, Θεσσαλονίκη και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα. Σταδιακά, η κάλυψη FTTH αναμένεται να φθάσει το 1 εκατομμύριο νοικοκυριά και επιχειρήσεις το 2022.

Στις υπερσύγχρονες υποδομές του ομίλου περιλαμβάνεται και το ευρωπαϊκό δίκτυο της OTEGLOBE, ένα πλήρως προστατευμένο χερσαίο δίκτυο οπτικών ινών, που εκτείνεται από την Ελλάδα στα Βαλκάνια και από την Ιταλία στη Δυτική Ευρώπη προσφέροντας χωρητικότητα πολλαπλών terrabit και υψηλή διαθεσιμότητα. Το δίκτυο αυτό, που επανασχεδιάστηκε το 2017 από τοπολογία πολλαπλών δακτυλίων σε δίκτυο πολλαπλών διαδρομών, βασίζεται σε μισθωμένες οπτικές ίνες συνολικού μήκους άνω των 21.000 χλμ.

Στις κινητές τηλεπικοινωνίες ο όμιλος OΤΕ επίσης αναπτύσσει συνεχώς τα δίκτυά του. Είναι μακράν Νο1 σε πληθυσμιακή κάλυψη 4G στην Ελλάδα με 98%, αλλά και 4G+ με πληθυσμιακή κάλυψη 95%. Για να προσφέρει σε ακόμη περισσότερους καταναλωτές υψηλές ταχύτητες Mobile Internet, ο όμιλος έχει αυξήσει τα τελευταία δύο χρόνια τη μέση ταχύτητα πρόσβασης στο Internet κατά 40% και τη χωρητικότητα του δικτύου κατά 57%. Παράλληλα, ο όμιλος από το 2015, συμβάλλει στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, υποδομών και υπηρεσιών 5G, με τη δυναμική του συμμετοχή σε 15 ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα, ενώ πρόσφατα η COSMOTE υλοποίησε το πρώτο δοκιμαστικό δίκτυο 5G στην Ελλάδα, πετυχαίνοντας live ταχύτητες πάνω από 12Gbps, 60 φορές μεγαλύτερες από τις σημερινές ταχύτητες 4G. Η δοκιμή έγινε σε υπαίθριο χώρο του Δήμου Ζωγράφου, όπου η COSMOTE αναπτύσσει πιλοτικό δίκτυο 5G.

Το μεγάλο στοίχημα για τις επιχειρήσεις στη νέα εποχή είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Ο όμιλος OΤΕ δίνει το παράδειγμα, υλοποιώντας ένα στρατηγικό πρόγραμμα 360° με στόχο να αξιοποιήσει τις ψηφιακές δυνατότητες προς όφελος των πελατών, των εργαζομένων, των συνεργατών και των προμηθευτών του.

Με γνώμονα την καλύτερη εμπειρία του πελάτη, ο OΤΕ δημιουργεί νέους προσωποποιημένους τρόπους επικοινωνίας μαζί του, ενώ προχωρά σε ψηφιοποίηση διαδικασιών, με στόχο την απλοποίηση και τον αυτοματισμό τους. Εσωτερικά, λανσάρει ψηφιακά κανάλια για την επικοινωνία των εργαζομένων του, ψηφιοποιεί διαδικασίες και αυξάνει τη χρήση αυτοματισμών. Παράλληλα, δίνει έμφαση στην ενίσχυση της ψηφιακής κουλτούρας στην εταιρεία, επενδύοντας στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη των ανθρώπων του.

Όλα αυτά επειδή οι παραδοσιακοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι καλούνται να ανταγωνιστούν νέους, επιθετικούς παίκτες (τους γνωστούς OTTs), οι οποίοι βασίζονται στα δίκτυα για να προσφέρουν εξελιγμένες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας στους καταναλωτές. Όπως επισημαίνει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου OΤΕ, «η αγορά τηλεπικοινωνιών αλλάζει και ο ανταγωνισμός γίνεται εντονότερος σε όλα τα επίπεδα. Για να επιβιώσουν, οι παραδοσιακοί παίκτες πρέπει να προσαρμοστούν. Να γίνουν πιο ευέλικτοι, πιο ψηφιακοί, πιο πελατοκεντρικοί και να προσφέρουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες». Όμως, «σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι υπάρχουν βιώσιμες εταιρείες που μπορούν να προχωρούν στις απαραίτητες επενδύσεις σε υποδομές Νέας Γενιάς. Αν όχι, χάνουμε όλοι: οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, οι OTTs, οι virtual πάροχοι, οι καταναλωτές και η κοινωνία».

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δημιουργεί ευκαιρίες για να εισέλθουν οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες σε παρακείμενες αγορές, από τις ασφαλιστικές υπηρεσίες μέχρι τα τυχερά παιχνίδια, όπως κάνει και ο όμιλος OΤΕ. Οι εταιρείες αξιοποιούν τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία, τη μεγάλη τεχνογνωσία τους, τη συνδρομητική τους βάση και τη σχέση τους με τους πελάτες, το ισχυρό brand και τα πολλαπλά σημεία επαφής τους, είτε είναι παραδοσιακά, όπως τα καταστήματα, τα call centers και ο λογαριασμός, είτε είναι digital (Web & App).

«Για να αντεπεξέλθεις στη νέα εποχή χρειάζεται πάνω απ’ όλα να έχεις growth mindset. Ένα mindset ευελιξίας, αλλαγής και ανάπτυξης. Για να πετύχεις στη νέα εποχή, δεν μπορείς να κάνεις ό,τι έκανες πάντα, να σκέφτεσαι όπως σκεφτόσουν πάντα. Χρειάζεται να είσαι ανοιχτός στο καινούργιο, να προσαρμόζεσαι και να εξελίσσεσαι», λέει ο κ. Τσαμάζ.

Οι διοικήσεις των εταιρειών τηλεπικοινωνιών λειτουργούν στην ουσία πάνω σε κινούμενη άμμο καθώς οι ανατροπές είναι συνεχείς. Όπως υποστηρίζει ο κ. Τσαμάζ, «Η τεχνολογία εξελίσσεται με εκθετικούς ρυθμούς και οι αλλαγές που φέρνει είναι επαναστατικές σε όλους τους κλάδους. Δεν μπορώ, λοιπόν, ούτε εγώ ούτε κανένας να πει με σιγουριά πού και πώς θα είμαστε σε 2, 3 ή 5 χρόνια. Μπορώ όμως να κάνω βάσιμες υποθέσεις. Τα όρια μεταξύ κλάδων και αγορών θα γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. Η οικονομία θα βασίζεται περισσότερο στις πλατφόρμες παρά στα assets. Το connectivity, η συνδεσιμότητα, θα είναι κλειδί, καθώς στην εποχή του Internet of Things όλα θα είναι συνδεδεμένα».

Το πού θα είναι ο κλάδος σε 5 χρόνια, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, θα εξαρτηθεί και από τη στάση που θα υιοθετηθεί, αν θα ληφθούν οι αποφάσεις που χρειάζεται σε ρυθμιστικό και νομοθετικό επίπεδο, αν θα διευκολυνθούν οι επενδύσεις. Πρέπει να υπάρξει αλλαγή νοοτροπίας για να μη μείνουμε εκτός εποχής.

Ο επικεφαλής του OΤΕ τονίζει, όμως, σε αρκετές δημόσιες παρεμβάσεις του και την ανάγκη σχεδιασμού, ώστε να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της ψηφιοποίησης. Όπως υποστηρίζει, «Τα ρομπότ και τα λογισμικά θα κάνουν ένα μέρος της δουλειάς μας. Αυτό, όμως, θα μας επιτρέψει να εστιάσουμε σε αυτά που μπορούμε να κάνουμε καλύτερα. Ανθρώπινα χαρακτηριστικά όπως η φαντασία, η διαίσθηση, το συναίσθημα και η ηθική, θα είναι ακόμα πιο σημαντικά στο μέλλον. Και βέβαια, η νέα ψηφιακή εποχή δημιουργεί νέα αντικείμενα, και άρα νέες θέσεις εργασίας».

Κατά τον κ. Τσαμάζ, ως κράτος, ως Ευρωπαϊκή Ένωση, ως παγκόσμια κοινότητα, πρέπει να καταφέρουμε να λύσουμε την εξίσωση που από τη μία πλευρά θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να είναι ανταγωνιστικές αξιοποιώντας την τεχνολογία και από την άλλη θα διατηρεί την κοινωνική συνοχή, διαθέτοντας πόρους για στήριξη όσων πληγούν από τις εξελίξεις της τεχνολογίας και για δημιουργία εναλλακτικών ευκαιριών απασχόλησης.

Πηγή: euro2day.gr