Όλο και λιγότεροι χρησιμοποιούν τις γραμμές υψηλής χρέωσης

413

Όλο και λιγότεροι καταναλωτές αξιοποιούν τις γραμμές υψηλής χρέωσης των τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Από τη μια πλευρά οι υψηλές χρεώσεις που εφαρμόζουν οι πάροχοι και από την άλλη τα φαινόμενα εξαπάτησης του κοινού από μερίδα επιχειρήσεων, έχουν οδηγήσει σε σημαντική συρρίκνωση τη συγκεκριμένη αγορά.

Σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), τα συνολικά έσοδα από γραμμές υψηλών χρεώσεων (90ΧΧΧΧΧΧΧ, 118ΧΧ, 14ΧΧΧ, 54ΧΧΧ κ.λπ.) μειώνονται με μεγάλη ταχύτητα τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Από περίπου 124 εκατ. ευρώ που ξόδεψαν οι Ελληνες το 2015, πέρυσι η δαπάνη υποχώρησε στα 87 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας συνολική υποχώρηση 30%.

Η πτώση αυτή αποδίδεται κυρίως στην αξιοποίηση όλο και περισσότερο του Διαδικτύου από τους Ελληνες για την άντληση των πληροφοριών. Μεταξύ αυτών είναι και οι υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου (118ΧΧ), οι οποίες μεταξύ 2015 και 2018 υποχώρησαν κατά 43%. Από 54 εκατ. ευρώ το 2015, πέρυσι ανήλθαν σε 30 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στην άντληση υπηρεσιών τηλεφωνικού καταλόγου από το Διαδίκτυο. Ο καταναλωτής δεν τηλεφωνεί πλέον για να μάθει έναν τηλεφωνικό αριθμό, αλλά τον αναζητεί μέσω του Διαδικτύου. Επιπλέον, οι υπηρεσίες αυτές θεωρούνται ιδιαίτερα αλμυρές, δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες κλήσεις μπορεί να κοστίζουν μέχρι και 1 ευρώ ανά κλήση ή ανά λεπτό της ώρας.

Το ίδιο ισχύει και με τις αριθμοσειρές που ξεκινούν από 901 έως 909 και είναι τα γνωστά πρώην 090. Οι χρεώσεις στις συγκεκριμένες γραμμές μπορεί να ξεπερνούν το 1 ευρώ ανά λεπτό και να φτάνουν ακόμη και τα 4 ευρώ ανά λεπτό συνομιλίας. Μάλιστα, οι χρεώσεις που επιβάλλονται ανά δευτερόλεπτο (π.χ. 0,07 ευρώ ανά δευτερόλεπτο) έχουν αποτρέψει σημαντικό αριθμό πελατών στη χρήση τους. Ετσι, τα έσοδα των παρόχων από περίπου 10,1 εκατ. ευρώ το 2015, υποχώρησαν σε 5,7 εκατ. ευρώ το 2018.

Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, το 2018 οι Ελληνες δαπάνησαν 2,6 εκατ. λεπτά της ώρας σε γραμμές 901-909, έναντι 4,1 εκατ. λεπτών το 2015. Φαίνεται δηλαδή ότι οι πάροχοι στην προσπάθειά τους να συγκρατήσουν την πτώση της χρήσης, προχώρησαν σε μείωση των χρεώσεων σε πολλές υπηρεσίες. Πάντως, στελέχη των τηλεπικοινωνιών κάνουν λόγο για ορισμένους χρήστες που δαπανούν εκατοντάδες ή και χιλιάδες ευρώ μέσα σε ένα χρόνο, για να έχουν πρόσβαση σε γραμμές π.χ. αστρολογικών προβλέψεων κ.ά. Ενδεικτικό είναι ότι υπάρχει ακόμη περίπτωση καταναλωτή που ξόδεψε εκατοντάδες ευρώ μέσω καρτοτηλεφώνου, για να λάβει αστρολογικές προβλέψεις.

Αντίστοιχα ισχύουν και για τις αριθμοσειρές 5ψήφιων κωδικών (14ΧΧΧ, 19ΧΧΧ, 54ΧΧΧ), αλλά για άλλους λόγους. Καθώς επιτήδειοι πάροχοι υπηρεσιών παγίδευσαν τα προηγούμενα χρόνια πολλούς καταναλωτές σε υπέρογκες χρεώσεις, τόσο οι καταναλωτές όσο και οι πάροχοι δικτύου (ΟΤΕ, Vodafone, Wind) έλαβαν μέτρα αποτροπής του φαινομένου. Σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών έχουν αποστείλει στους καταναλωτές τρόπους επιβολής φραγής των 5ψήφιων κωδικών. Ετσι, σφραγίζεται η επικοινωνία του καταναλωτή με τους παρόχους πολυμεσικών υπηρεσιών, όπως ονομάζονται οι πάροχοι τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας όπως είναι π.χ. η αποστολή ringtones, εικονιδίων, αστρολογικών προβλέψεων, συμμετοχή σε τυχερά παίγνια κ.ο.κ. Ορισμένοι πάροχοι δικτύου μάλιστα προχώρησαν ένα βήμα παραπάνω, και πλέον για κάθε τυχόν χρεώσιμο μήνυμα (SMS) ή επικοινωνία του πελάτη με έναν 5ψήφιο κωδικό, αποστέλλεται ενημερωτικό SMS από την εταιρεία.

Πηγή: kathimerini.gr