Το υβριδικό «ER 13»

67

Τη διάκριση «Shell Student Energy Challenge», που είναι η ανώτατη, έλαβε η πανεπιστημιακή ομάδα TUCer του Πανεπιστημίου Κρήτης για το υβριδικό όχημα «ER 13», σε διαγωνισμό που έγινε στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.

Η ελληνική ομάδα TUCer (Technical University of Crete Eco Racing) αναδείχθηκε 1η από την κριτική επιτροπή, αποσπώντας χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, αλλά και βάσει της προτίμησης των υπόλοιπων συμμετεχόντων, με έπαθλο 1.000 ευρώ. Παράλληλα, κατέλαβε την 4η θέση στην κατηγορία Urban Concept (Hydrogen), δηλαδή στον μαραθώνιο του διαγωνισμού.

Μπορούμε να τα καταφέρουμε

«Αποδεικνύεται τόσο εντός συνόρων, όσο και εκτός, ότι οι νέοι έχουν τις δυνατότητες και την τεχνογνωσία να πετύχουν και να διακριθούν, παρά τα όποια προβλήματα», δήλωσε στο GoodNews o Πολυχρόνης Σπανουδάκης, υποψήφιος διδάκτορας στο Πολυτεχνείο Κρήτης και μέλος της TUCer.

Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, η πρόταση της ελληνικής ομάδας στον τομέα της ενέργειας ήταν απόλυτα τεκμηριωμένη και κατανοητή. Παράλληλα, ήταν μοναδικός ο τρόπος που μελέτησαν και παρουσίασαν το ενεργειακό μέλλον του πλανήτη έως το 2050.

 

Ρεαλιστικό σχέδιο

Το ER13 είναι ηλεκτρικό όχημα χαμηλής κατανάλωσης και μηδενικών ρύπων, το οποίο αξιοποιεί ηλεκτρικό κινητήρα και κυψέλες καυσίμου υδρογόνου (ηλεκτρισμό και νερό). Φέτος, η ομάδα έδωσε βάση στην ποιότητα κύλισης και στη βελτιστοποίηση του ενεργειακού συστήματος, με στόχο την ακόμη χαμηλότερη κατανάλωση. Παράλληλα, διαθέτει ασφαλή σχεδίαση και τα καύσιμά του μπορούν να παραχθούν από αποκεντρωμένες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα.

«Το ER13 το κατασκευάσαμε για τον διαγωνισμό, ωστόσο με τις απαραίτητες τροποποιήσεις και την τεχνογνωσία που διαθέτουμε θα μπορούσε να κυκλοφορήσει το 1ο αμάξι αποκλειστικά φτιαγμένο από Έλληνες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πολυχρόνης Σπανουδάκης.

Η ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης το 2011 και το 2012 κατέλαβε την 1η θέση στον τομέα της ασφάλειας.

Μέλη: Νίκος Τσουρβελούδης, Πολυχρόνης Σπανουδάκης, Σάββας Πιπερίδης, Ιωάννης Τσινάρης, Ιωάννης Στρατηγός, Παναγιώτης Μπάζιος, Αλέξανδρος Αμαργιανός, Αλέξανδρος Κραχτούδης, Βαγγέλης Τσιρογιάννης.

Αναβαθμίσεις, πλεονεκτήματα και παραγωγή

Σε παλιότερη συνέντευξή του ο Σάββας Πιπερίδης, μέλος της ομάδας TUCer:

 

* Τι αναβαθμίσεις έχετε κάνει στο νέο όχημα;

– Εκτός από τα βασικά τμήματά του, όπως το πλαίσιο, τον κινητήρα και το εξωτερικό κάλυμμα, τα οποία δεν υπέστησαν αλλαγές, τα υπόλοιπα βελτιώνονται και ρυθμίζονται ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές οι επιδόσεις του. Το «ER13» είναι ένα ηλεκτρικό όχημα χαμηλής κατανάλωσης και μηδενικών ρύπων, με καύσιμο το υδρογόνο. Ιδιαίτερη βαρύτητα φέτος θα δοθεί στην ποιότητα κύλισης και στη βελτιστοποίηση του ενεργειακού συστήματος, με στόχο ακόμη χαμηλότερη κατανάλωση.

 

* Ποια είναι τα πλεονεκτήματά του;

– Μηδενικοί ρύποι, ασφαλής σχεδίαση (βραβευμένη για δύο συνεχόμενες χρονιές: 2010/2011), χαμηλή κατανάλωση, καύσιμο που μπορεί να παράγεται από αποκεντρωμένες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα, δυνατότητα εγχώριας παραγωγής.

 

Γραμμή παραγωγής

 

* Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί εμπορικά;

– Τα οχήματα που έχει κατασκευάσει η ομάδα είναι πρωτότυπα ηλεκτρικά οχήματα πόλης, χαμηλής κατανάλωσης. Οι προδιαγραφές τους αντιστοιχούν στους κανονισμούς του διαγωνισμού οικονομίας όπου συμμετέχει η ομάδα, ενώ εφαρμόζονται τα ερευνητικά αποτελέσματα των εργαστηρίων του Πολυτεχνείου Κρήτης που τα σχεδιάζουν και τα κατασκευάζουν. Μετά την εξαετή επιτυχημένη και βραβευμένη πορεία της, η ομάδα TUCer έχει αποδείξει ότι η κατασκευή αυτοκινήτου στην Ελλάδα, και μάλιστα υπό τις αυστηρές προδιαγραφές του διεθνούς διαγωνισμού, είναι εφικτή. Χρειάζεται ανάλογη χρηματοδότηση, ώστε η εμπειρία μας, από τα αγωνιστικά πρωτότυπα και τον διεθνή ανταγωνισμό, να οδηγήσει σε μια γραμμή παραγωγής για ένα διθέσιο, για παράδειγμα, ηλεκτροκίνητο όχημα αστικού κύκλου, χαμηλής κατανάλωσης και μηδενικών ρύπων, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο στην Ελλάδα.

 

* Παλαιότερα, το θεσμικό πλαίσιο στη χώρα μας δεν επέτρεπε την παροχή έγκρισης για την κυκλοφορία οχήματος αυτού του τύπου. Ισχύει ακόμα αυτό το «εμπόδιο»;

– Στην αρχή της πορείας της η ομάδα ήρθε σε επαφή με το υπουργείο Μεταφορών, με σκοπό να πάρει άδεια κυκλοφορίας για τα οχήματά της. Οι αρμόδιοι δεν είχαν ιδέα, δεν ήταν σε θέση να μας βοηθήσουν, και η ομάδα δεν ασχολήθηκε άλλο με το θέμα αυτό…