Τα sites με ψευδείς ειδήσεις στο στόχαστρο της Google & του Facebook

40

Με τα παραπλανητικά ειδησεογραφικά sites «τα βάζει» η Silicon Valley, μετά την έντονη κριτική που έχουν δεχθεί διαδικτυακοί κολοσσοί όπως η Google και το Facebook ότι επιτρέπουν τη διάδοση ψευδών ειδήσεων στο Internet.

Τη Δευτέρα η Alphabet, η μητρική εταιρεία της Google, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να υιοθετήσει μια νέα πολιτική, με την οποία αποσύρει το δημοφιλές διαφημιστικό εργαλείο AdSense από ιστότοπους που δημοσιοποιούν «παραπλανητικό περιεχόμενο». Το Facebook ανακοίνωσε επίσης ότι δεν θα ενσωματώνει ή προβάλλει διαφημίσεις σε εφαρμογές ή ιστότοπους που είναι παράνομα, παραπλανητικά ή αποπροσανατολιστικά.

Το AdSense της Google είναι ένα εύχρηστο εργαλείο για εκδότες περιεχομένου, το οποίο διευκολύνει την προβολή διαφημίσεων και ενισχύει την απήχησή τους στο Internet. Αυτή τη στιγμή είναι το επικρατέστερο στο είδος του και αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων για πολλούς εκδότες περιεχομένου.

Η νέα πολιτική που υιοθετούν οι διαδικτυακοί κολοσσοί δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα διαγράφονται οι ψευδείς ειδήσεις από το Internet, οι οποίες άλλωστε προβάλλονται μέσω αλγορίθμων. Ωστόσο, οι έγκυρες ειδήσεις θα προτάσσονται με αποτέλεσμα να μην έχουν απήχηση οι ψευδείς.

«Στο εξής, δεν θα επιτρέπουμε την προβολή των ειδήσεων σε ιστοσελίδες που μεταδίδουν παραπλανητικές ειδήσεις ή αποκρύπτουν πληροφορίες σχετικά με τον εκδότη ή το περιεχόμενό του», αναφέρει στη σχετική ανακοίνωση η εκπρόσωπος της Google Andrea Faville. Όπως διευκρίνισε, η Google είχε ήδη αρχίσει να επεξεργάζεται τρόπους διασφάλισης της εγκυρότητας του περιεχομένου πριν από τις αμερικανικές εκλογές την προηγούμενη εβδομάδα.

Η αιφνιδιαστική νίκη του Donald Trump συγκλόνισε βαθιά τη Silicon Valley. Ο Geoff Lewis, επενδυτής της εταιρείας επιχειρηματικών κεφαλαίων Founders Fund θεωρεί πως σε μεγάλο βαθμό ευθύνονται οι τεχνολογικοί κολοσσοί, υποστηρίζοντας ότι τα κοινωνικά δίκτυα μεταδίδουν ψευδείς ειδήσεις κατευθύνοντας τους ψηφοφόρους. Ειδικά το Facebook έχει βρεθεί στο «μάτι του κυκλώνα», καθώς κατηγορείται ότι μέσω αυτού διασπείρονται ανακριβείς ειδήσεις που παραπλανούν τους πολίτες.

Την Κυριακή, ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook Mark Zuckerberg έκανε ανάρτηση στον λογαριασμό του επιχειρώντας να αντικρούσει την κριτική. Όπως αναφέρει, το 99% όσων βλέπουν οι χρήστες στο Facebook είναι αυθεντικό. «Αυτό σημαίνει ότι είναι εξαιρετικά απίθανο οι διαδικτυακές απάτες (hoaxes) να επηρέασαν το αποτέλεσμα των εκλογών, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο».

Ανάλογη κριτική δέχθηκε και η Google το πρωί της Δευτέρας. Το πρώτο αποτέλεσμα που εμφανιζόταν σε μια απλή αναζήτηση για το εκλογικό αποτέλεσμα παρέπεμπε σε ένα blog στο WordPress που περιείχε μη εξακριβωμένες πληροφορίες. Η Google παραδέχθηκε το λάθος της: «Στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν σαφές ότι κάτι δεν κάναμε καλά, αλλά δουλεύουμε συνεχώς για να λύσουμε τα προβλήματα των αλγορίθμων μας», ανέφερε χαρακτηριστικά η Faville.