Συνδρομητική τηλεόραση: Η επόμενη μέρα για την Pay TV στην Ελλάδα

668

Πέντε πάροχοι, εκατοντάδες κανάλια, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο συνδρομητές, εκατοντάδες κινηματογραφικές πρεμιέρες τον χρόνο, δεκάδες χιλιάδες ώρες ζωντανών αθλητικών μεταδόσεων, χιλιάδες ταινίες και επεισόδια δημοφιλών τηλεοπτικών σειρών, σε πρώτη αλλά και on demand προβολή, σε σταθερές αλλά και κινητές συσκευές θέασης.

Είκοσι τέσσερα χρόνια μετά το λανσάρισμα του Filmnet, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα ενηλικιώθηκε, πέρασε τις εξετάσεις εισαγωγής σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά και «αποφοίτησε» με διείσδυση της τάξης του 25% στην ελληνική αγορά το 2017, φτάνοντας σε επίπεδα χωρών του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Ισπανία και η Ιταλία. Πριν από λίγες ημέρες, και η Wind ανακοίνωσε την είσοδό της στον χώρο. Σήμερα στην ελληνική αγορά Pay TV κυριαρχούν η Cosmote TV του ΟΤΕ και η Nova της Forthnet που είναι δορυφορικές (απαιτούν πιάτο) και προσφέρονται ανεξάρτητα από τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο του νοικοκυριού. Ακολουθεί το Netflix που αυξάνει σταθερά τη συνδρομητική του βάση, είναι Web TV, δηλαδή μέσω διαδικτύου, αλλά ανεξάρτητα από τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο, και οι Vodafone και Wind που είναι IPTV δηλαδή τηλεόραση μέσω ίντερνετ, αλλά μόνο προς όσους είναι συνδρομητές τους στη σταθερή τηλεφωνία και προσφέρουν και αθλητικό περιεχόμενο σε συνεργασία με τη Nova.
Oι Wind και Vodafone επιδιώκουν να διεισδύσουν στην αυξανόμενη αγορά του Pay TV ξεκινώντας από την δεξαμενή των πελατών τους στην τηλεφωνία. Οι προοπτικές είναι μεγάλες καθώς η τεχνολογία αλλάζει και μαζί οι καταναλωτικές συνήθειες και τα επιχειρηματικά μοντέλα των επιχειρήσεων και δημιουργούνται νέες ευκαιρίες. Η χαμηλή διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη -βρίσκεται στο 25% όταν τα αντίστοιχα νούμερα είναι 67% στη Γερμανία,64% στη Βρετανία, 91% στην Πορτογαλία, 54% στην Αυστρία, 77% στη Γαλλία- δημιουργεί μια μεγάλη προοπτική ανάπτυξης και οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών είναι έτοιμες να αξιοποιήσουν. Γιατί μπορεί το σύνολο της αγοράς σήμερα να φτάνει τους 1 εκατ. συνδρομητές, όμως η εν δυνάμει αγορά εκτιμάται ότι φτάνει τα 3,8 εκατ. νοικοκυριά που χρησιμοποιούν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες.

Cosmote TV
Πρωταγωνιστής της αγοράς, με 530.000 συνδρομητές δίνει έμφαση τόσο στο κινηματογραφικό όσο και στο αθλητικό περιεχόμενο. Για την Cosmote TV, η κυρίαρχη τάση είναι η ευελιξία και η προσφορά πολλαπλών δυνατοτήτων στον καταναλωτή, ώστε να διευρύνει την γκάμα των πελατών της. Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζεται να λανσάρει πολλά διαφορετικά πακέτα επιλογών μέσω εφαρμογών, σε διαφορετικές τιμές που θα απευθύνονται στους πελάτες όλων των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, πρώτα για κινητά, αργότερα για smart tv αλλά και μέσω android box σε συνδυασμό με νέες υπηρεσίες.
Πάνω από 90 κανάλια ποικίλου περιεχομένου, τα 30 υψηλής ευκρίνειας, περιλαμβάνει το «μπουκέτο» της Cosmote TV. Για το πρόγραμμα ταινιών και σειρών των καναλιών του η συνδρομητική τηλεόραση του ΟΤΕ συνεργάζεται με τα μεγάλα χολιγουντιανά στούντιο, αλλά και με ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής, όπως η NBC Universal και η MGM (με τις οποίες υπάρχει αποκλειστική συνεργασία για τις ταινίες πρώτης προβολής), το Fox, το ΒΒC, το HBO, η Miramax, η Regency, η Sony, το Sky Vision, αλλά και τα ITV Studios, Tanweer Alliances, Feelgood Entertainment, Spentzos Film.

Vodafone TV
Η εταιρεία επενδύει στη συνδρομητική τηλεόραση και το Internet of Things, με στόχο την παροχή συνολικών υπηρεσιών ψυχαγωγίας και επικοινωνίας. Tον Ιούνιο η Vodafone θα εγκαινιάσει μια νέα τηλεοπτική πλατφόρμα, η οποία θα δώσει καινούργιες δυνατότητες στη Vodafone TV, ενώ η εταιρεία επενδύει και στις σύγχρονες υπηρεσίες Internet of Things και έλαβε και την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εξαγορά της Cyta Ελλάς Τηλεπικοινωνίες. Η Vodafone TV διαδέχτηκε την υπηρεσία hol my tv, μετά την απορρόφηση της Hellas Online από τη Vodafone, και διαθέτει σήμερα 54 κανάλια -13 ειδησεογραφικά, 11 κανάλια ντοκιμαντέρ, 5 παιδικά μεταγλωττισμένα στα Ελληνικά, 6 αφιερωμένα στα σπορ, 9 lifestyle, 5 μουσικά, 3 ενηλίκων και τα ψυχαγωγικά Fox και Fox Life-, ενώ ο κατάλογος του on demand περιεχομένου μέσω του Vodafone Video Club περιλαμβάνει περισσότερους από 10.000 τίτλους τηλεοπτικών σειρών, παιδικών και ταινιών.

Wind Vision
Η Wind Vision είναι ευρυζωνική, έχει την πρώτη Android TV πλατφόρμα (σε συνεργασία με την Google), με 4Κ ανάλυση, δεν απαιτείται δορυφορικό πιάτο και το μόνο που χρειάζεται είναι μια ειδική συσκευή (λειτουργεί με τετραπύρηνο επεξεργαστή) που συνδέεται στην τηλεόραση με ένα μόνο καλώδιο και απευθύνεται μόνο στους 600.000 συνδρομητές της στην σταθερή. Στο κύριο μενού της συσκευής πρόσβασης στο Wind Vision η Netflix έχει εξέχουσα θέση και υπάρχει μία προσφορά 3 ή 6 μηνών δωρεάν πρόσβασης στο περιεχόμενό της για το κοινό που θα εγγραφεί στην νέα υπηρεσία μέσω σταθερής σύνδεσης Wind ADSL ή Wind Fiber αντιστοίχως. Από κει και πέρα βέβαια ο καταναλωτής θα πρέπει να πληρώνει ξεχωριστά την συνδρομή της Netflix.Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει ένα μικρό, κομψό media player βασισμένο στο λειτουργικό Android TV της Google, για το οποίο player όμως η Wind έχει αναπτύξει δικό της γραφικό περιβάλλον εξελληνισμένο, εύχρηστο και κατανοητό. Με αυτήν την συσκευή ο καταναλωτής έχει στην διάθεσή του όντως πολύ περισσότερες δυνατότητες απ’ όσες είχαμε μέχρι σήμερα με τους τυπικούς δορυφορικούς αποκωδικοποιητές: πρόσβαση π.χ. στο Google Play για την λήψη apps και games σχεδιασμένων για Android TV, αναπαραγωγή περιεχομένου του, προβολή περιεχομένου ασύρματα από smartphones και tablets βασισμένων σε Android, μεταξύ άλλων.

Nova
Η πλατφόρμα της Nova -που ήρθε στα τέλη του 1999 ως μετεξέλιξη του Filmnet, του πρώτου συνδρομητικού καναλιού που αδειοδοτήθηκε στην Ελλάδα, το 1994- διαθέτει σήμερα περισσότερα από 250 κανάλια.
Τόσο στον τομέα της συνδρομητικής τηλεόρασης όσο και των τηλεπικοινωνιών, η Fοrthnet συνεχίζει να εφαρμόζει συντηρητική εμπορική πολιτική και με στόχο τη βελτίωση του κοστολογικού της μοντέλου προχώρησε στον πρόωρο τερματισμό της Σύμβασης Κεντρικής Διαχείρισης με τη Super League. Επιπλέον, συνεχίζει να ενισχύει τόσο το αθλητικό όσο και το κινηματογραφικό περιεχόμενο, προχωρώντας σε νέες συμφωνίες ή ανανεώσεις παλαιότερων συνεργασιών.
Ταυτόχρονα, η υπηρεσία Nova On Demand συνεχώς εμπλουτίζεται με χιλιάδες ώρες προγράμματος που καλύπτουν όλα τα είδη ψυχαγωγίας και καταγράφει συνεχή ανοδική πορεία τόσο σε αριθμό χρηστών όσο και στον μέσο όρο ημερήσιας χρήσης.

Netflix
Η συνδρομητική υπηρεσία Netflix έχει κερδίσει πάρα πολλούς φίλους και στη χώρα μας, ειδικά τους τελευταίους μήνες με την προσθήκη ελληνικών υπότιτλων στην πλειοψηφία των τηλεοπτικών εκπομπών και των ταινιών που προσφέρει. Σε περισσότερες από 190 χώρες, τα μέλη του Netflix απολαμβάνουν άμεση πρόσβαση σε εκπληκτικό περιεχόμενο. Η υπηρεσία Netflix διαθέτει μια εκτεταμένη βιβλιοθήκη παγκόσμιου περιεχομένου με βραβευμένο πρωτότυπο περιεχόμενο του Netflix, ταινίες, ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικές εκπομπές και πολλά άλλα. Όσο περισσότερο παρακολουθείτε, τόσο καλύτερες τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες θα σας προτείνει το Netflix ανάλογα με τα γούστα σας. Μπορείτε να προβάλετε περιεχόμενο, να πατήσετε παύση και να συνεχίσετε την παρακολούθηση, όλα αυτά χωρίς τηλεοπτικά σποτ ή δεσμεύσεις. Επιπλέον, μπορείτε να κάνετε λήψη των αγαπημένων σας εκπομπών στη φορητή συσκευή σας iOS ή Android, ή στην εφαρμογή Windows 10. Με τη δυνατότητα λήψης, μπορείτε να παρακολουθείτε περιεχόμενο εν κινήσει και χωρίς σύνδεση στο Internet.

Στη μέγγενη της φορολογίας
Αν και η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης, αργά αλλά σταθερά, κατάφερε να εμφανίσει σημάδια ανόδου και ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, οι φόροι που έχουν επιβληθεί στην Pay TV είναι πλέον βαρίδι για την ανάπτυξή της. Από τον Ιούλιο του 2016 επεβλήθη φόρος 10% στις υπηρεσίες Pay TV, ενώ ο ίδιος φόρος επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%. Επιπλέον από τον Ιανουάριο του 2017 επεβλήθη φόρος 5% στις υπηρεσίες Internet και σταθερής τηλεφωνίας, ο οποίος επιβαρύνει ακόμα περισσότερο μια πλατφόρμα που συμπεριλαμβάνει τη συνδρομητική τηλεόραση σε πακέτο συνδυαστικών υπηρεσιών. Στο σύνολο των παραπάνω φόρων προστίθενται και διάφοροι άλλοι «υπέρ τρίτων φόροι και κρατήσεις».

Ειδικότερα, Nova και Cosmote, ως δορυφορικές τηλεοπτικές συνδρομητικές πλατφόρμες, αποδίδουν στην πολιτεία, εκτός των προαναφερθέντων φόρων και του ΦΠΑ, αντάλλαγμα έως και 3% ετησίως επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής συνδρομητικής τηλεόρασης και καταβάλλουν όλους τους προβλεπόμενους φόρους επί των διαφημίσεων που προβάλλουν. Επιπλέον καταβάλλουν ποσοστιαίες εισφορές επί του τζίρου τους υπέρ των Κέντρων Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών, υπέρ Κινηματογράφου, υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων κ.ά. Παράλληλα, μόλις πριν από λίγους μήνες, επεβλήθη μια νέα επιβάρυνση υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, του ασφαλιστικού φορέα των δημοσιογράφων, ύψους 2% επί των εσόδων της συνδρομητικής τηλεόρασης, παρά τις ισχυρές αντιρρήσεις που είχαν εκφράσει οι διοικήσεις των εταιρειών του κλάδου. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 40% του ποσού ενός μηνιαίου λογαριασμού να αντιστοιχεί σε φόρους και επιβαρύνσεις.