Π. Γερμανός: Δυναμικό comeback στην κινητή

39

Την οριστική επιστροφή του στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας προετοιμάζει ο Πάνος Γερμανός. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της εφημερίδας «Κεφάλαιο» ο επιχειρηματίας, πέραν της εμπορικής συμφωνίας που ήδη έχει διαπραγματευτεί με τη Vodafone Ελλάδος για τη διάθεση συνδέσεων και γενικότερα υπηρεσιών της μέσω των δύο αλυσίδων που ελέγχει, των Multirama και των Public, συζητά με τη Wind Hellas το ενδεχόμενο ευρύτερης μετοχικής συνεργασίας, στο πρότυπο του μοντέλου που ακολούθησε στην Πολωνία με την Play. Πρόκειται για κινήσεις που, εάν υλοποιηθούν, θα επιφέρουν ριζικές ανατροπές στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, με την εμπορική και κεφαλαιακή ενίσχυση του τρίτου σε μέγεθος παίκτη της αγοράς.

Αναλυτικά, η εμπορική συμφωνία των Π. Γερμανού και του fund Novator, που ελέγχεται από τον Ισλανδό επενδυτή T. Bjorgolfsson (γνωστού στην Ελλάδα από την επένδυση στη Forthnet), με τη Vodafone Ελλάδος θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Ο δρόμος για τη συνεργασία ουσιαστικά ήταν ανοιχτός μετά την εκπλήρωση του όρου, στο πλαίσιο της συμφωνίας για την πώληση της Γερμανός στην Cosmote το 2006, που ανέφερε ότι ο επιχειρηματίας θα απείχε μέχρι το τέλος του 2011 από κάθε ανταγωνιστική -για την Cosmote- δραστηριότητα στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, ενισχύονται τόσο τα Multirama και τα Public, που θα αρχίσουν ξανά να πωλούν προϊόντα και υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας (δραστηριότητα που γνωρίζει καλά ο επιχειρηματίας), όσο και η Vodafone, που ενισχύεται σε επίπεδο δικτύου πωλήσεων.

Με Wind
Αυτό, όμως είναι μόνο ένα μέρος όσων σχεδιάζει ο Π. Γερμανός για την επιστροφή του στην εγχώρια αγορά κινητής τηλεφωνίας. Όπως μεταφέρουν πηγές που βρίσκονται πολύ κοντά στις διαπραγματεύσεις, ο επιχειρηματίας βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τους ομολογιούχους-μετόχους της Wind Hellas για το ενδεχόμενο απόκτησης ποσοστού κοντά στο 10% της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, της εισφοράς των καταστημάτων των Multirama (75 σημεία πώλησης) και Public (9 σημεία πώλησης) στο εμπορικό δίκτυο της Wind και, παράλληλα, της συμμετοχής στελεχών του σχήματος Γερμανός-Bjorgolfsson στο management της τελευταίας. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως στο τραπέζι των συζητήσεων έχει βρεθεί και η πιθανότητα παραχώρησης ακόμα μεγαλύτερης συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της Wind.

Πρόκειται για ένα deal που δείχνει να συγκεντρώνει σημαντικά πλεονεκτήματα σε πολλαπλά επίπεδα: Οι ομολογιούχοι-ιδιοκτήτες της Wind Hellas, με την παραχώρηση ποσοστού της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, επιτυγχάνουν ταχύτερη απόσβεση της επένδυσή τους, λαμβάνοντας σημαντικό μέρος των 820 εκατ. ευρώ (400 εκατ. ευρώ το χρέος που κεφαλαιοποιήθηκε και 420 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της ρευστότητας) που επενδύουν. Παράλληλα, αποκτούν πρόσβαση σε ένα υπάρχον εμπορικό δίκτυο με το οποίο μπορούν να δημιουργηθούν σημαντικές συνέργειες, ιδιαίτερα από τη στιγμή που το πελατειακό χαρτοφυλάκιο των δύο Multirama και Public είναι σημαντικά εξοικειωμένο με τις νέες τεχνολογίες και την πληροφορική.

Ουσιαστικά, Γερμανός-Bjorgolfsson θα επιχειρήσουν να εφαρμόσουν στην Ελλάδα το μοντέλο που ακολούθησε με την Play στην Πολωνία. Εκεί ο επιχειρηματίας είχε συνεισφέρει στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας ένα δίκτυο 450 καταστημάτων, παίρνοντας ως αντάλλαγμα το 21% του μετοχικού της κεφαλαίου, ενώ στη συνέχεια η συμμετοχή τους ανέβηκε στο 50,3%.

 

Η Play αποτελεί ίσως το μοναδικό παράδειγμα παγκοσμίως στην αγορά των τηλεπικοινωνιών όπου ο τέταρτος παίκτης που μπαίνει στην αγορά καταφέρνει να πάρει σημαντικό μερίδιο σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Σχεδόν σε τέσσερα χρόνια έφτασε τους 5,2 εκατ. συνδρομητές και αύξησε το μερίδιό της από το 2% στο 11,8%.

Δίκτυα
Σήμερα η Cosmote διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων, με περίπου 700 σημεία πώλησης (Γερμανός, Cosmote Shops, OTEshops, Cosmote Corners). Αντίστοιχα, η Vodafone έχει αναπτύξει δίκτυο πέριξ των 330 καταστημάτων, ενώ η Wind Hellas διαθέτει 270 σημεία πώλησης στην Ελλάδα. Ωστόσο, εδώ και ένα διάστημα έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια εξορθολογισμού των δικτύων πώλησης και από τις τρεις εταιρείες. Και αυτό, διότι αποτελεί κοινή παραδοχή πως η πολιτική δημιουργίας σημείων πώλησης «σε κάθε γωνιά της Ελλάδας» δεν συμβαδίζει πλέον με τις υφιστάμενες συνθήκες στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, τη στιγμή, μάλιστα, που όλες οι εταιρείες του κλάδου βρίσκονται σε διαδικασία περιστολής των λειτουργικών τους εξόδων.

«Πολυεθνικές» επενδύσεις με το βλέμμα στραμμένο στην Ελλάδα

Με δραστηριότητες από τη βιομηχανία (Sunlight) έως το λιανεμπόριο (Multirama, Public) και με βλέψεις για την αγορά των ΜΜΕ, ο Πάνος Γερμανός ουδέποτε έπαψε να ενδιαφέρεται για την ελληνική αγορά, παρά το γεγονός ότι περνά μεγάλο μέρος του χρόνου του στο εξωτερικό, και κυρίως στις ΗΠΑ.

Αν και μετά την πώληση της φερώνυμης αλυσίδας καταστημάτων επικεντρώθηκε στις αγορές του εξωτερικού, επενδύοντας σε τηλεπικοινωνίες στο Ουζμπεκιστάν (Unitel), στην Κύπρο (Infotel) και στην Πολωνία (Play, GTI), η έδρα των επιχειρήσεων του παρέμεινε στην Ελλάδα. Από τον Άγιο Στέφανο, όπου βρίσκονται τα κεντρικά της Olympia Development, η διοικητική ομάδα του ομίλου πάντοτε αναζητούσε ευκαιρίες τοποθετήσεων. Ωστόσο, οι τηλεπικοινωνίες φαίνεται να αποτελούν το προνομιακό πεδίο δραστηριοποίησης του Π. Γερμανού. 

Έτσι, μετά την Κύπρο και την Πολωνία, ο επιχειρηματίας διεκδικεί εκ νέου την είσοδό του στη Βουλγαρία, έχοντας εκδηλώσει ενδιαφέρον (από κοινού με το fund Novator) για την εξαγορά της Vivacom, της μεγαλύτερης εταιρείας σταθερής τηλεφωνίας και τρίτης σε μερίδιο εταιρείας κινητής της χώρας.

Η τελευταία, πάντως, εμπειρία από τη γειτονική χώρα δεν ήταν ευχάριστη: το 2010 αναγκάστηκε να αναστείλει τη λειτουργία του πρώτου καταστήματος Public στη Βουλγαρία, αφού το concept δεν βρήκε την αναμενόμενη ανταπόκριση. Η αλυσίδα σχεδίαζε να επενδύσει περί τα 10 εκατ. ευρώ σε διάστημα τριετίας για την ανάπτυξη του δικτύου της στη χώρα. Για το κατάστημα δαπανήθηκαν 2 εκατ. ευρώ, με την επιστροφή, όμως, εμπορευμάτων και άλλων ειδών, το κόστος εξόδου από τη βουλγαρική αγορά περιορίστηκε στο 1 εκατ. ευρώ. 

Αλλά και η Multirama στη Βουλγαρία, όπου διαθέτει έντεκα σημεία πώλησης, δείχνει να χρειάζεται ακόμα χρόνο για να πετύχει τους στόχους που έχουν τεθεί, κάτι που, βέβαια, ισχύει και για την επί ελληνικού εδάφους δραστηριότητα της αλυσίδας.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Κεφάλαιο” της 17ης Μαρτίου