Ομιλία Προέδρου & Δ/ντος Συμβούλου Ομίλου ΟΤΕ, κ. Μ. Τσαμάζ

26

Κατά τη διάρκεια του σημερινού γεύματος εργασίας της Διοίκησης του ΟΤΕ με δημοσιογράφους, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Μιχάλη Τσαμάζ, δήλωσε τα παρακάτω:

“Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες,

Χαίρομαι που σας ξαναβλέπω όλους και σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκλησή μας.

  • Με το μακροοικονομικό περιβάλλον να παραμένει δύσκολο, η ικανότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας να σχεδιάζουν μακρόπνοα ή ακόμη και να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους έχει εκμηδενιστεί ή, στην καλύτερη περίπτωση, διαταραχθεί.
  • Η ανεργία που έχει «χτυπήσει κόκκινο» και η μείωση του εισοδήματος σε κάθε νοικοκυριό τροφοδοτούν ακόμη περισσότερο την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά.
  • Είναι προφανές ότι και οι τηλεπικοινωνίες έχουν πληγεί. Ο κλάδος βιώνει την κρίση μέσα από τη μείωση της χρήσης των υπηρεσιών, την αλλαγή των καταναλωτών σε φθηνότερα προγράμματα.
  • Ο ανταγωνισμός παραμένει σκληρός σε όλα τα επίπεδα: προγράμματα και υπηρεσίες, πωλήσεις και προώθηση, διαφήμιση. Υπάρχουν περιπτώσεις που επιστρατεύονται και τακτικές «κάτω από τη μέση», παραδείγματος χάριν με ιδιότυπες πρακτικές προσέλκυσης πελατών ή με άδικα αιτήματα διαιτησίας μέσω της ρύθμισης.

Παρά τα εμπόδια από το περιβάλλον, τις δυσκολίες στην αγορά, την ένταση του ανταγωνισμού, αλλά και την άδικη Ρύθμιση, που επιπρόσθετα και σε αποκλειστικότητα βαρύνει τον ΟΤΕ, δεν το βάζουμε κάτω.

Απορροφώντας τους κραδασμούς από την οικονομική κρίση. Συνεχίζουμε στο στόχο μας να αλλάξουμε τον ΟΤΕ ώστε να γίνει συνολικά πιο αποδοτικός και πελατοκεντρικός. Να μετασχηματιστεί σε μία εταιρεία υψηλών επιδόσεων.  

Η πελατοκεντρικότητα δεν είναι για μας μία απλή λέξη. Με το motto «Μαζί, είμαστε ένα» που πρόσφατα λανσάραμε, παρουσιάσαμε την καινούργια εταιρική επικοινωνία του ΟΤΕ αναλαμβάνοντας μία δέσμευση: η καθημερινότητα των πελατών να γίνεται για μας έμπνευση. Έμπνευση για καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες, για πιο ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση. 

Τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει άλματα μπροστά όσον αφορά στην «εμπειρία του πελάτη». Στόχος μας είναι να είμαστε η πρώτη του επιλογή γιατί προσφέρουμε την καλύτερη ποιότητα με ευελιξία και αποτελεσματικότητα. Η προσπάθειά μας αποδίδει καρπούς. Μιλάμε για ένα νέο ΟΤΕ σε όλα τα σημεία επαφής με τον πελάτη. Και ο νέος ΟΤΕ δε μπορεί παρά να έχει και νέα προϊόντα και υπηρεσίες:

  • Η Νέα Εποχή Τιμών ΟΤΕ, που με τόσο κόπο καταφέραμε να λανσάρουμε γνωρίζει ανταπόκριση από τον κόσμο. Οι απώλειες γραμμών προς τους ανταγωνιστές μας έχουν περιοριστεί αισθητά.
  • Σύντομα τα Double Play πακέτα μας για το VDSL θα δημιουργήσουν μία Νέα Εποχή Ταχυτήτων.
  • Σε κάθε τομέα της αγοράς, δημιουργούμε προϊόντα που καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες των κοινών που απευθύνονται, όπως για παράδειγμα η νέα υπηρεσία για μικρές επιχειρήσεις, «Η επιχείρησή σου.gr», η οποία έχει πολύ μεγάλη ανταπόκριση.
  • Ο ΟΤΕ TV, κόντρα στην ύφεση και αντίθετα από τις προσδοκίες των ανταγωνιστών, ξεπέρασε πρόσφατα τις 100.000 πελάτες. Προσφέρουμε πλούσιο τηλεοπτικό περιεχόμενο σε προσιτές τιμές και πανελλαδική κάλυψη. Ο ΟΤΕ TV αποδεικνύει την δυναμική που έχει η εταιρεία όταν της επιτρέπεται να λειτουργεί χωρίς να έχει δεμένα τα χέρια.

 

Συνολικά, τα τελευταία δυο χρόνια:

Συνεχίζουμε τη μεταρρυθμιστική μας προσπάθεια σε ολόκληρο τον Όμιλο για το κτίσιμο μίας αποτελεσματικής εταιρείας, με σύγχρονες διαδικασίες, με δομές που λειτουργούν στην πράξη  και εκσυγχρονισμένες πολιτικές, καταργώντας απαρχαιωμένες εγκυκλίους και γραφειοκρατία. Προωθούμε μία φρέσκια εργασιακή κουλτούρα που στο επίκεντρο της έχει τον πελάτη, επιβραβεύει τους καλύτερους και την ομαδικότητα. Βελτιώνουμε διαρκώς και εκσυγχρονίζουμε τα συστήματα Ανθρώπινου Δυναμικού ώστε το αντικείμενο των ρόλων και η ατομική απόδοση να αποτελούν πλέον σημαντικά κριτήρια στην ανάπτυξη, εξέλιξη και επιβράβευση των εργαζομένων. Παράλληλα, τους δίνουμε το βήμα να εκφραστούν. Αυτές τις ημέρες είναι σε εξέλιξη, για πρώτη φορά στον ΟΤΕ, «Έρευνα Ικανοποίησης Εργαζομένων», που δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους εργαζομένους να εκφράσουν τη γνώμη τους, ελεύθερα, ανώνυμα και με οργανωμένο τρόπο.

Θα ήθελα τώρα να αναφερθώ και στα κυριότερα ζητήματα που έχουν απασχολήσει το ρεπορτάζ σας πρόσφατα και πώς αυτά έχουν εξελιχθεί το τελευταίο διάστημα.

 

Θα ξεκινήσω από το VDSL. Όπως ξέρετε, προσπαθούμε να δώσουμε VDSL εδώ και δύο χρόνια. Επενδύσαμε κατασκευάζοντας ένα δίκτυο από το οποίο θα ωφεληθούν όχι μόνο οι πελάτες του ΟΤΕ, αλλά και οι πελάτες όλων των παρόχων. Δυο χρόνια τώρα οι επενδύσεις αυτές παραμένουν αναξιοποίητες, και καθηλωμένοι από τη Ρύθμιση είχαμε «παγώσει» οποιαδήποτε νέα επένδυση στον τομέα. Είναι ντροπή για την Ελλάδα να μένει ουραγός στο γρήγορο internet, πόσο μάλλον όταν εδώ και δυο χρόνια διαθέτει υποδομές για το αντίθετο.

 

Το καλοκαίρι ο ΟΤΕ για να διευκολύνει τις διαδικασίες πρότεινε οικειοθελώς και χωρίς καμία ρυθμιστική υποχρέωση ένα νέο προϊόν χονδρικής γύρω στα 3 ευρώ πιο χαμηλά από την τιμή χονδρικής που είχε εγκρίνει η ίδια η ΕΕΤΤ. Τελικά, ο Ρυθμιστής κατέληξε σε μία Απόφαση γεμάτη όρους και αστερίσκους που ουσιαστικά δεν επέτρεπε τη διάθεση υπηρεσιών. Αμφισβήτησε, μάλιστα, με δηλώσεις στα Μέσα τη νομιμότητα των ενεργειών μας. Το γεγονός αυτό είναι πρωτοφανές. Πρέπει να είμαστε η μοναδική χώρα όπου μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών κατηγορείται ότι ξεπερνά τα όρια της νομιμότητας γιατί προχωρά σε επενδύσεις. Δεν μπορώ να το εξηγήσω. Την προηγούμενη μόλις εβδομάδα μέσω Δελτίου Τύπου μας γνωστοποιήθηκε ότι  εγκρίνονται οι τιμές λιανικής μας. Ακόμη δεν έχουμε λάβει τη σχετική Απόφαση. Ακόμα καθαρογράφεται. Ποιον συμφέρει άραγε αυτή η καθυστέρηση; Σύμφωνα με την αρχική Απόφαση η ημερομηνία διάθεσης υπηρεσιών τόσο για εμάς όσο και για τους άλλους παρόχους, είναι η 26η Νοεμβρίου. Από την πλευρά μας έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες. Αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις από την ΕΕΤΤ, είναι πιθανόν από το τέλος Νοεμβρίου η Ελλάδα να περάσει επιτέλους στη νέα εποχή ταχυτήτων internet.

 

Σε ό,τι αφορά τους ανταγωνιστές μας και το VDSL: Η ΕΕΤΤ με την τελευταία της Απόφαση ρύθμισε εκ των προτέρων (ex ante) τις τιμές μας και αποφάσισε ότι δεν δημιουργούν πρακτικές συμπίεσης περιθωρίου κέρδους – πάντα βάσει του δελτίου Τύπου. Έχουν όλα τα εφόδια ώστε να μας ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις χωρίς να χρειαστεί να κάνουν επενδύσεις. Ας το κάνουν αντί να προσπαθούν να κρατήσουν τη χώρα πίσω. Να σημειώσω ενδεικτικά ότι θα μπορούσαν, με μόλις 1 εκατ. ευρώ ο καθένας, να βάλουν VDSL στα αστικά κέντρα. Κι όμως δεν το κάνουν. Δεν μπορούν; Δεν θέλουν;

 

Η ομαλή αναχρηματοδότηση του δανεισμού μας είναι υψίστης σημασίας. Η προσπάθεια για συγκράτηση των εσόδων και εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας μας είναι συνεχής. Tα τελευταία 2 χρόνια μειώσαμε τον καθαρό δανεισμό του Ομίλου κατά περίπου 1,4 δισ. ευρώ, με τον περιορισμό των εξόδων, την αύξηση των χρηματορροών και την πώληση του ποσοστού μας στην Telecom Serbia. Τον Ιούλιο αποπληρώσαμε με μετρητά περίπου 760 εκατ. ευρώ χρέους. Ωστόσο, έχουμε μπροστά μας δύο λήξεις μέσα στο 2013, μία 900 εκατ. ευρώ το Φεβρουάριο και μία 1,2 δισ. ευρώ τον Αύγουστο. Η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Ομίλου απαιτεί δύσκολες αποφάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, έχουμε βάλει στο πρόγραμμα την πώληση θυγατρικών μας, προκειμένου να εξασφαλίσουμε την καλή λειτουργία του ΟΤΕ και να συνεχίσουμε να επενδύουμε σε δίκτυα στην Ελλάδα.

Σε πολύ καλό δρόμο είμαστε και όσον αφορά στα εργασιακά. Το Σεπτέμβριο ξεκινήσαμε το διάλογο με την ΟΜΕ-ΟΤΕ θέτοντας προς συζήτηση τις λύσεις που εξετάζουμε, για την προσαρμογή του αριθμού του Προσωπικού στις ανάγκες που δημιουργούνται, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της επιχείρησης. Πρόκειται για δυο πολύ συγκεκριμένα σχέδια-προτάσεις που είναι και κοινωνικά υπεύθυνες και βιώσιμες για την επιχείρηση:

 

– Αφενός μιλάμε για ένα πρόγραμμα «Εθελούσιας Εξόδου» που απευθύνεται σε περίπου 1600-1700 συναδέλφους που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια και συνταξιοδοτούνται έως το 2015. Για τη διαμόρφωση των κινήτρων, είμαστε σε συζητήσεις με την ΟΜΕ-ΟΤΕ. Η εθελουσία δεν θα επιφέρει κανένα κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο. Ο ΟΤΕ θα αναλάβει το 100% του κόστους, συμπεριλαμβανομένης της ασφαλιστικής κάλυψης.  

– Η άλλη λύση που έχει επιλεγεί είναι η απασχόληση κάποιων εκατοντάδων συναδέλφων που υποαπασχολούνται σε νέες δραστηριότητες που μπορούν να συμβάλλουν και σε αύξηση των εσόδων του ΟΤΕ. Σε αυτές τις δραστηριότητες περιλαμβάνεται η προώθηση των υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης, που θα ενισχύσει το ήδη δυναμικό τους ξεκίνημα. Να τονίσω ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής εργασιακών σχέσεων για όσους απασχοληθούν σε νέους τομείς.

Οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη. Και οι δύο πλευρές, Διοίκηση και Σωματείο, αντιμετωπίζουμε την κατάσταση με υπευθυνότητα. Είμαι αισιόδοξος ότι αυτό θα συνεχιστεί. Βεβαίως, είμαστε και εν αναμονή της κατάληξης του νόμου για τα εργασιακά.

 

Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στην κινητή. Η COSMOTE συνεχίζει την πορεία της στην κορυφή, καταγράφοντας ακόμη μια πρωτιά, αυτή του δικτύου 4ης γενιάς! Πρόσφατα πρώτοι διαθέσαμε πιλοτικά το νέο μας δίκτυο 4G σε επιλεγμένους χρήστες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Συγχαρητήρια στον κ. Τσώνη [Γενικό Τεχνικό Διευθυντή COSMOTE] και την ομάδα του. Έμαθα ότι πιάσαμε ταχύτητες 148Mbps!

Η πορεία της COSMOTE σε συνδυασμό με τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες της αγοράς έχουν κάνει τον ανταγωνισμό να χάνει την ψυχραιμία του και να αναζητά εύκολη λύση, ζητώντας από την ΕΕΤΤ τη ρύθμιση της COSMOTE στην καρτοκινητή.

Ο ανταγωνισμός ξεκίνησε τον πόλεμο τιμών στην καρτοκινητή κι εμείς ακολουθήσαμε, απαντώντας με επιτυχία. Και αφού έχασαν αυτά που έχασαν, αναζητούν την εύκολη λύση στη ρύθμιση της COSMOTE. Άλλη μία παγκόσμια πρωτοτυπία. Τι ακριβώς θέλουν να πετύχουν; Να παρέμβει ο Ρυθμιστής και να αυξηθούν οι τιμές; Να είναι μόνοι τους στην αγορά; Ή να τιμωρηθεί η σκληρή δουλειά και η επιτυχία μιας εταιρείας;

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και είμαι στη διάθεσή σας για τις ερωτήσεις σας.”