Οι δυσκολίες των εταιρειών online προσφορών-κουπονιών. Το παράδειγμα της Groupon

20

Στερεύουν οι εκπτωτικές προσφορές από τους δικτυακούς τόπους στην Ελλάδα. Το λουκέτο που έβαλε η Groupon (groupon.gr) πριν από δύο ημέρες στις δραστηριότητές της στην Ελλάδα, είναι μεν το πιο εντυπωσιακό, αλλά όχι και το μοναδικό. Στο προηγούμενο χρονικό διάστημα είχαν σταματήσει να παρέχουν τις υπηρεσίες τους αντίστοιχοι διαδικτυακοί τόποι, οι οποίοι ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς στη χώρα μας.

Πρόκειται για τους ιστότοπους που έγιναν γνωστοί με τις ονομασίες Golden Deals (goldendeal.gr) και Cheapis (cheapis.gr). Η πρώτη υπηρεσία χρηματοδοτούνταν από την Global Finance και πουλήθηκε προ δωδεκαμήνου στην εταιρεία Master, γνωστή κυρίως από τις υπαίθριες διαφημίσεις. H δεύτερη υπηρεσία χρηματοδοτούνταν επίσης από την εταιρεία διαφήμισης Master. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η μόνη μεγάλη αντίστοιχη δραστηριότητα που παραμένει εν ζωή στην Ελλάδα, είναι η υπηρεσία Υellowday (yellowday.gr) της Τράπεζας Πειραιώς. Η τελευταία συνδυάζει την προώθηση των τραπεζικών προϊόντων (π.χ. πιστωτικές κάρτες) μαζί με την προσθήκη μιας επιπλέον πηγής εσόδων. Η υπηρεσία προτείνει την αγορά υπηρεσιών και αγαθών σε τιμές προσφοράς, οι οποίες γίνονται ακόμη χαμηλότερες αν ο χρήστης αξιοποιεί κάρτες της ίδιας τράπεζας. Τέλος, υπάρχουν δεκάδες άλλες μικρότερες δραστηριότητες που φιλοδοξούν να πάρουν τη θέση της Groupon, της Golden Deals κ.λπ.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι αποκαλούμενες «πωλήσεις φλας (flash sales)», δηλαδή προτάσεις αγοράς σε ιδιαίτερα ελκυστική τιμή που αναβοσβήνουν στην οθόνη του υπολογιστή, μπορούν να λειτουργήσουν μόνον ώς ένα επίπεδο. Ειδικά στον τομέα των υπηρεσιών, π.χ. αγορά γεύματος, κουρέματος, μανικιούρ κ.ο.κ., συχνά η αύξηση των πωλήσεων μέσω ελκυστικών χρεώσεων γίνεται σε βάρος της ποιότητας. Στις περιπτώσεις δε που στις αγορές παρέχονται μεγάλες εκπτώσεις, π.χ. 70% και περισσότερο επί της ονομαστικής χρέωσης, τότε η παροχή της υπηρεσίας γίνεται σε βάρος της ποιότητάς της. Το μοντέλο επομένως, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, λειτουργεί ώς ένα σημείο και από εκεί κι έπειτα αφήνει δυσαρεστημένους πελάτες που οδηγούν σε μείωση των πωλήσεων και αύξηση των ζημιών.

Πολλοί απέδωσαν το κλείσιμο των δραστηριοτήτων στην Ελλάδα της Groupon στους περιορισμούς κίνησης των κεφαλαίων. Αυτό ισχύει μόνο ώς ένα βαθμό και για πολλούς συνιστά απλώς την αφορμή. Οι αιτίες έχουν να κάνουν με τα καθοδικά αποτελέσματα της επιχείρησης στην Ελλάδα και τις υψηλές ζημίες που εμφάνισε μέχρι και σήμερα. Στην τελευταία οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2014, η εταιρεία εμφάνισε υποχώρηση εσόδων κατά 22% στο 1,3 εκατ. ευρώ και ζημίες προ φόρων 856.000 ευρώ. Για την ίδια περίοδο οι συσσωρευμένες ζημίες ξεπέρασαν τα 3 εκατ. ευρώ, ενώ ακόμη παρουσίασε αρνητική καθαρή θέση ύψους 2,8 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι ο τζίρος που παρουσιάζουν οι εταιρείες του είδους αναφέρεται στις προμήθειες που εισπράττουν και όχι στον συνολικό τζίρο που έκαναν οι πελάτες τους μέσω των προσφορών τους. Αυτός είναι σαφώς μεγαλύτερος και μπορεί να ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Η Groupon Greece είναι θυγατρική της Groupon Inc., με έδρα το Σικάγο των ΗΠΑ. Η εταιρεία ήταν η πρώτη του είδους που προώθησε τις εκπτωτικές προσφορές και είναι εισηγμένη στον NASDAQ. Η κεφαλαιοποίησή της ξεπερνά σήμερα τα 2,5 δισ. δολ. ΗΠΑ.

Πηγή: “Καθημερινή