Ν. Ζαρκαλής: Η “νέα” Wind, οι επενδύσεις και τα σχέδια για την τηλεοπτική αγορά

182

Ως µια από τις σηµαντικότερες χρονιές στη µέχρι σήµερα πορεία του τηλεπικοινωνιακού οµίλου χαρακτηρίζει το 2017 ο Νάσος Ζαρκαλής, πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της Wind Ελλάς.

Μιλώντας στην ελληνική έκδοση του περιοδικού “Forbes”, ο επικεφαλής της εταιρείας εξηγεί ποια είναι η “νέα Wind” που οραµατίζεται και πώς θα υλοποιηθεί ένα από τα µεγαλύτερα επενδυτικά προγράµµατα στην αγορά των telecoms, ύψους 500 εκατ. ευρώ, µε ορίζοντα το 2020, µε επίκεντρο τη συνέχιση της επέκτασης του δικτύου 4ης γενιάς στην κινητή τηλεφωνία, τη δηµιουργία δικτύου οπτικών ινών στη σταθερή και την είσοδο στη συνδροµητική τηλεόραση, εστιάζοντας παράλληλα σε νέες υπηρεσίες για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, στη βελτίωση της εµπειρίας του πελάτη και στην ενίσχυση του brand.

Με την περυσινή χρονιά να σηµατοδοτεί την επιστροφή της Wind σε ανάπτυξη, ο Ν. Ζαρκαλής µιλά για τη νέα φάση ανάπτυξης της εταιρείας και τους στόχους που έχουν τεθεί, αποκαλύπτει ότι η πρόταση της Wind στη συνδροµητική τηλεόραση “θα  εκπλήξει”, ενώ προκαταλαµβάνει τη συµµετοχή του οµίλου στον νέο κύκλο συγκέντρωσης που θα υπάρξει στην τηλεπικοινωνιακή αγορά.

–Κύριε Ζαρκαλή, κοιτώντας κάποιες παλαιότερες δηλώσεις σας, συνάντησα μια αρκετά εντυπωσιακή. Είχατε πει: “Το 2009 είχαμε μια εταιρεία που είχε μπει στο σπιράλ του άρθρου 99. Τέσσερα χρόνια αργότερα γυρίσαμε την εταιρεία, ισχυροποιηθήκαμε και αρχίσαμε να κάνουμε προσλήψεις”. Πώς συνέβη αυτό;

Έγινε µε πολλή και συστηµατική δουλειά. Η ιστορία των τελευταίων επτά ετών είναι χωρισµένη σε τρεις φάσεις. Η πρώτη ήταν τα χρόνια από το 2009 µέχρι το 2012 στην ουσία, όπου ο βασικός µας σκοπός ήταν να φτιάξουµε µια σωστή κεφαλαιακή δοµή για την εταιρεία. Εκείνα τα χρόνια αντιµετωπίζαµε το θέµα του δανεισµού µε δύο διαδικασίες αναχρηµατοδότησης του χρέους και καταλήξαµε στο σηµείο να µην έχουµε πλέον δανεισµό.

Η δεύτερη φάση ξεκίνησε στην ουσία από τα µέσα του 2012 και τελείωσε µέσα στο 2016, µε την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας και µε συστηµατική δουλειά και βελτιώσεις σε όλους τους τοµείς δραστηριοποίησής της. Μόνο παραδείγµατα µπορώ να πω: η συµφωνία για το network sharing µε τη Vodafone, οι µεγάλες επενδύσεις στο 4G, που µας έφεραν από µηδέν πληθυσµιακή κάλυψη να είµαστε στο 80% αυτήν τη στιγµή, οι επενδύσεις στα καταστήµατά µας, που κατά γενική οµολογία είναι από τα καλύτερα στην ελληνική αγορά. Ακόµα, επαναλανσάραµε τα προϊόντα µας µε έµφαση στην απλότητα αλλά και στην προσφορά σηµαντικής αξίας στον καταναλωτή για τα χρήµατα που µας δίνει, βελτιώσαµε την εµπειρία του πελάτη σε όλα τα επίπεδα, στη σταθερή είµαστε πλέον ο ταχύτερα αναπτυσσόµενος πάροχος, ενώ βελτιώσαµε σηµαντικά την εικόνα της µάρκας µας.

Όλα αυτά είναι το αποτέλεσµα συστηµατικής δουλειάς και είναι αυτή που έφερε τα αποτελέσµατα το 2016. Έπειτα από πολλά χρόνια πίεσης για την αγορά περάσαµε σε ανάπτυξη τόσο τζίρου όσο και λειτουργικής κερδοφορίας. Είµαστε δε στην ευχάριστη θέση να αρχίσουµε να αναπτυσσόµαστε και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναµικού, κάνοντας προσλήψεις στην ελληνική αγορά. Έτσι, πλέον, έχουµε περάσει στην τρίτη φάση.

–Δίνοντας το στίγμα της επόμενης αυτής φάσης, έχετε αναφέρει πως το 2017 θα είναι “η χρονιά του brand, η χρονιά μιας νέας Wind”. Τι σημαίνει αυτό;

Η τρίτη φάση χτίζει πάνω στις δύο προηγούµενες. Ο στόχος είναι να µπει η Wind σε µια τροχιά διαρκούς επιτυχηµένης ανάπτυξης, τόσο σε επίπεδο εσόδων όσο και λειτουργικής κερδοφορίας. Βασίζεται, δε, στα επιτεύγµατα που προηγήθηκαν, αλλά έχει δύο τελείως καινούργια χαρακτηριστικά.

Το πρώτο είναι η είσοδός µας στην αγορά των οπτικών ινών στη σταθερή τηλεφωνία, κάτι που ήδη έχει ξεκινήσει µε πιλοτικά έργα στην Αθήνα και την περιφέρεια, και η είσοδός µας στην αγορά της συνδροµητικής τηλεόρασης, η οποία θα γίνει µέσα στο 2017. Αυτά αφορούν το σκέλος των νέων δραστηριοτήτων και επενδύσεων και θα αποτυπωθούν στη µάρκα µας, και για τον λόγο αυτό  ανέφερα πως το 2017 θα είναι η χρονιά του brand. Η νέα αυτή φάση εκτιµώ ότι θα ολοκληρωθεί εντός πενταετίας.

–Ας αναφερθούμε πιο αναλυτικά στις νέες επενδύσεις. Τι περιλαμβάνει το πλάνο για τις οπτικές ίνες;

Το χρονοδιάγραµµά µας ακολουθεί το ρυθµιστικό πλαίσιο στην αγορά των οπτικών ινών. Η εκτέλεση του ολοκληρωµένου πλάνου µας θα ξεκινήσει µόλις οριστεί από το προβλεπόµενο χρονοδιάγραµµα του ρυθµιστή και θα συνεχιστεί για τα επόµενα τρία χρόνια τουλάχιστον.

Αυτό που θέλουµε είναι να µετασχηµατιστούµε σε έναν πάροχο που βασίζεται στις δικές του υποδοµές όχι µόνο στην κινητή, αλλά πλέον και στη σταθερή τηλεφωνία και στο broadband Internet. Στο σκέλος της εµπορικής δραστηριοποίησης, θέλουµε να παρέχουµε υπηρεσίες εξαιρετικά καλής ποιότητας στους Έλληνες καταναλωτές και να πάρουµε το µερίδιο που µας αναλογεί µέσα σε µια τελείως καινούργια αγορά.

Γιατί και η αγορά της σταθερής µπαίνει σε µια νέα φάση. Υπήρχε µια περίοδος του µονοπωλίου, ουσιαστικά, που κράτησε µέχρι το 2007. Ακολούθησε µια δεύτερη φάση, στην οποία αναπτύχθηκαν οι εναλλακτικοί πάροχοι, µεταπωλώντας ουσιαστικά υπηρεσίες του ΟΤΕ µέσα σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, και τώρα µπαίνουµε σε µια τρίτη φάση, που έχει να κάνει µε την ανάπτυξη υποδοµών. Αυτή η τρίτη φάση νοµίζω ότι θα φέρει την Ελλάδα πιο κοντά στην ευρωπαϊκή πραγµατικότητα, θα µετασχηµατίσει την εµπειρία του πελάτη αλλά και την αγορά.

–Σε ό,τι αφορά το σκέλος της συνδρομητικής τηλεόρασης, πότε η Wind θα είναι σε θέση να βγει live;

Δουλεύουµε εντατικά ώστε να παρουσιάσουµε ένα προϊόν στον Έλληνα καταναλωτή στο τέλος του 2017 που πιστεύουµε ότι θα εκπλήξει. Στοχεύει στην παροχή µιας διαφορετικής εµπειρίας από αυτήν που είχε συνηθίσει µέχρι σήµερα.

–Ποιος είναι ο αρχικός στόχος που έχετε θέσει στο Pay ΤV;

Σαφέστατα έχουµε θέσει στόχους για τη δραστηριοποίησή µας αυτή, οι οποίοι έχουν να κάνουν και µε την αύξηση της διείσδυσης της συνδροµητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα. Παρ’ όλη την ανάπτυξη της αγοράς τα τελευταία χρόνια, συνεχίζουµε να έχουµε από τους χαµηλότερους δείκτες διείσδυσης στην Ε.Ε. Ο βασικός µας στόχος είναι να είµαστε δυναµικά παρόντες µέσα σε µια αγορά που θα επαναδιαµορφώνεται την επόµενη πενταετία.

–Αγορά, όμως, δηλαδή οι καταναλωτές υπάρχουν επαρκώς για αυτό το προϊόν;

Νοµίζω ότι το ερώτηµα αυτό έχει απαντηθεί µέσα στα χρόνια της κρίσης µε την ανάπτυξη της συγκεκριµένης αγοράς. Αυτό που ισχύει είναι ότι ο καταναλωτής έχει γίνει πιο αυστηρός στις επιλογές του, αλλά επίσης έχει δείξει ότι, όταν υπάρχει κάτι στην αγορά που να ανταποκρίνεται στις επιθυµίες του και δίνει αξία στα χρήµατά του, ανταποκρίνεται. Το είδαµε στο κοµµάτι της ευρυζωνικότητας και το ίδιο πιστεύω θα γίνει µε προϊόντα όπως αυτό που σκοπεύουµε να προσφέρουµε στο Pay TV και θα έχει την εµπορική επιτυχία που περιµένουµε.

–Σε ποια, όμως, αγορά καλείστε να λειτουργήσετε; Εννοώ, έχουν αλλάξει πάρα πολλά στα telecoms σε σχέση όχι με δέκα, αλλά ακόμα και με πέντε χρόνια πριν, και δεν μιλάμε μόνον για την υποχώρηση των εσόδων. Πώς θα έρθει η ανάπτυξη που αναμένετε;

Υπάρχουν διαφορετικοί παράγοντες για κάθε κοµµάτι της αγοράς. Σίγουρα, για µια αγορά που είναι σε µέγεθος κοντά στο 2% του ΑΕΠ της χώρας, οι µακροοικονοµικές συνθήκες παίζουν πολύ µεγάλο ρόλο για τις προοπτικές της. Αν, λοιπόν, επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις ότι κάπου εδώ βλέπουµε το τέλος µιας πορείας συρρίκνωσης του ΑΕΠ και οι οικονοµικές συνθήκες την επόµενη 5ετία θα παρουσιάσουν βελτίωση, αυτό από µόνο του θα είναι ένας καταλύτης ανάπτυξης της συνολικής αγοράς των telecoms.

Από εκεί και πέρα, ο δεύτερος παράγοντας στην κινητή έχει να κάνει µε την εκρηκτική ανάπτυξη των δεδοµένων (data). Η διείσδυση στα smartphones, η χρήση υπηρεσιών data αλλά και ο όγκος των δεδοµένων που χρησιµοποιεί ο Έλληνας καταναλωτής απέχουν πολύ από την υπόλοιπη Ευρώπη. Η ευρωπαϊκή αγορά δείχνει περίπου πού θα είµαστε τα επόµενα 5 χρόνια. Άρα, η εκρηκτική ανάπτυξη των data, είτε ως διείσδυση είτε ως όγκος, θα αποτελέσει σίγουρα έναν µοχλό ανάπτυξης στην κινητή τηλεφωνία.

Στη σταθερή τηλεφωνία, ο κύριος µοχλός ανάπτυξης αφορά την ανάπτυξη των υπηρεσιών: πολύ γρήγορο Internet βασισµένο στις επενδύσεις που γίνονται στις οπτικές ίνες. Τέλος, στη συνδροµητική τηλεόραση, όπως ανέφερα, ώθηση θα δώσει το γεγονός ότι ο µέσος τηλεθεατής έχει πλέον τεράστιες απαιτήσεις σε περιεχόµενο.

–Και όλα αυτά μέσα στο πιο ασφυκτικό φορολογικό καθεστώς, για επιχειρήσεις και καταναλωτές, στην Ευρώπη…

Ναι, και είναι ένας από τους λόγους που η αγορά έφτασε σε χείριστο σηµείο. Έχουµε ένα από τα δυσµενέστερα φορολογικά καθεστώτα στην Ευρώπη, ιδίως στην κινητή, όπου η συνολική φορολογία ξεπερνά το 40%. Στη σταθερή επιβλήθηκε ένας νέος φόρος από την αρχή του 2017, στη συνδροµητική τηλεόραση στο µέσον του 2016. Άρα, λειτουργούµε σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον σε ό,τι αφορά τις φορολογικές συνθήκες. Ευελπιστούµε ότι κάποια στιγµή ο διάλογος µε την Πολιτεία θα αποδώσει καρπούς, διότι αυτή η υπερφορολόγηση δρα όχι µόνο εναντίον των εταιρειών, αλλά εις βάρος του καταναλωτή και, δυστυχώς, εις βάρος των δηµόσιων εσόδων από τον κλάδο αυτό.

–Η Wind ολοκλήρωσε σημαντικές κινήσεις σε επίπεδο κεφαλαιακής αναδιάρθρωσης. Συγκεντρώσατε 250 εκατ. ευρώ μέσω ομολογιακής έκδοσης και 25 εκατ. μέσω αύξησης κεφαλαίου. Βρίσκεστε στο καλύτερο σημείο των τελευταίων ετών; 

Τα κεφάλαια που αντλήσαµε από την αγορά και τους µετόχους µας, συν τη λειτουργική κερδοφορία που παράγουµε, θα κατευθυνθούν για να χρηµατοδοτήσουν το φιλόδοξο επενδυτικό µας πλάνο των επόµενων ετών.

Έχουµε πλέον µια κεφαλαιακή διάρθρωση που µας επιτρέπει να χρηµατοδοτούµε τα σχέδιά µας, αλλά το κυριότερο είναι ότι έχουµε και µια µετοχική σύνθεση η οποία εξασφαλίζει στην εταιρεία συνθήκες σιγουριάς και σταθερότητας. Διαθέτουµε δύο µετόχους οι οποίοι ελέγχουν πάνω από το 50% του µετοχικού κεφαλαίου, δύο µέτοχοι που γνώριζαν καλά την εταιρεία ως παλαιότεροι µέτοχοι, αλλά αύξησαν σηµαντικά την παρουσία τους στο µετοχικό µας κεφάλαιο από το καλοκαίρι του 2015 και µετά, σε πολύ δύσκολες συνθήκες για τη χώρα. Αυτό σηµαίνει ότι πιστεύουν πολύ στις προοπτικές της ελληνικής οικονοµίας, και κυρίως της ίδιας της Wind. Έχουν µακροπρόθεσµο ορίζοντα και πίστη στο µοντέλο της διοίκησης. Πρόκειται για funds που χειρίζονται µεγάλα κεφάλαια και πιστεύω ότι η θετική εµπειρία από την επένδυσή τους στη Wind θα παίξει ρόλο στην πιθανή δραστηριοποίησή τους και σε άλλα κοµµάτια της ελληνικής οικονοµίας.

“Η Wind θα διεκδικήσει ρόλο στον νέο κύκλο συγχωνεύσεων και εξαγορών”

–Αυτή η περιβόητη συγκέντρωση στα telecoms θα γίνει ποτέ; 

Η συγκέντρωση αυτή εν µέρει έχει γίνει. Αν κάνατε µια συζήτηση προ δεκαετίας, θα χρειάζονταν πολλά δάχτυλα για να µετρήσετε τους παίκτες της αγοράς. Δυστυχώς, αυτή η συγκέντρωση πραγµατοποιήθηκε σε έναν βαθµό βίαια, µε εξόδους σχηµάτων που είχαν κακή κατάληξη. Ένα µέρος, όµως, έγινε υγιώς, µε εξαγορές όπως αυτές της Tellas και της Q από τη Wind, της hol από τη Vodafone. Θεωρώ ότι ακόµα και τώρα υλοποιείται η συγκέντρωση στον κλάδο, µε την έννοια ότι οι µεγαλύτεροι αυξάνουν τα µερίδιά τους στη συνολική αγορά των τηλεπικοινωνιών. Η πορεία των τελευταίων ετών δείχνει πως η αγορά κινείται προς µια σταθερή δοµή τριών παικτών. Αυτό που ελπίζω και είναι σίγουρο είναι, όποιο µελλοντικό consolidation υπάρξει στην αγορά, να γίνει υγιώς.

–Φαντάζομαι είναι περιττό να ειπωθεί ότι η Wind θα επιδιώξει να έχει ρόλο σε αυτό.

Είναι µια στρατηγική που την έχουµε εκφράσει δηµοσίως. Πιστεύουµε στη συγκέντρωση της αγοράς, πρέπει να υπάρχουν δυνατά σχήµατα, ικανά να επενδύσουν στην επόµενη ηµέρα, όπως κάνουν οι µεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου διεθνώς, που αξιοποιούν επενδυτικά το 20% του τζίρου τους, τόσο στην κινητή όσο και στη σταθερή τηλεφωνία. Είµαστε προφανώς διατεθειµένοι να συµµετάσχουµε στον επόµενο γύρο συγκέντρωσης της αγοράς. Βέβαια, αυτό πρέπει να γίνει µε επιχειρηµατικά κριτήρια, σε αποτιµήσεις συµβατές µε την πραγµατικότητα της ελληνικής οικονοµίας και αγοράς.

–Και μια πιο προσωπική ερώτηση. Έχετε συμμετάσχει σε απαιτητικά “γυρίσματα” εταιρειών, που ήταν επιτυχή. Μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει τον Νάσο Ζαρκαλή άνθρωπο των ειδικών αποστολών;  

Η αλήθεια είναι ότι οι επαγγελµατικές επιλογές που έχω κάνει µάλλον το επιβεβαιώνουν. Θα έλεγα ότι είµαι άνθρωπος των προκλήσεων. Μου αρέσουν οι προκλήσεις και µάλλον µε κυνηγούν, κάτι όµως που συµβαίνει και από την πλευρά µου.

Πηγή: περιοδικό Forbes – Απρίλιος 2017