Η μουσική βιομηχανία ξεπερνά τον εαυτό της

89

Η Apple και το YouTube ετοιμάζουν υπηρεσίες streaming προσδοκώντας να πάρουν μερίδιο της αγοράς η οποία τώρα κυριαρχείται από το Spotify.

Είναι μια από τις ελάχιστες φορές που ο τεχνολογικός κολοσσός που λέγεται Apple έχει μείνει πίσω από τις εξελίξεις, κι αυτό βέβαια δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ. Ο λόγος, για τη νέα μουσική υπηρεσία streaming που ετοιμάζει η αμερικανική εταιρεία σε συνεργασία με τη θυγατρική της Beats Music. Οταν το 2008 μια μικρή start-up σουηδική επιχείρηση παρουσίασε το Spotify, λίγοι έδωσαν μεγάλη σημασία. Σήμερα η συγκεκριμένη πλατφόρμα μετράει πάνω από 60 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως και βρίσκεται επικεφαλής των εξελίξεων στον μόνο κλάδο της μουσικής βιομηχανίας -μαζί με τα βινύλια- ο οποίος παρουσίασε αύξηση κερδών τη χρονιά που μας πέρασε. Συγκεκριμένα, το 1,87 δισ. δολάρια του τζίρου από το streaming μπορεί να απέχει ακόμα από τα 2,6 δισ. των ψηφιακών πωλήσεων, όμως για πρώτη φορά ξεπέρασε τα κέρδη από τις (καταποντισμένες) πωλήσεις των CD.

Είναι φανερό πια πως τα πράγματα στον τρόπο ακρόασης αλλάζουν και πάλι. Πλέον η ίδια η «απόκτηση» της μουσικής, έστω και σε ψηφιακή μορφή, αμφισβητείται· πολύς κόσμος στρέφεται όλο και περισσότερο στο streaming, την απευθείας μετάδοση δηλαδή των μουσικών κομματιών μέσω Διαδικτύου στον υπολογιστή και βέβαια σε όλα τα φορητά μέσα αναπαραγωγής. Αν προσθέσουμε το γεγονός πως, όσον αφορά το Spotify τουλάχιστον, η υπηρεσία παρέχεται και εντελώς δωρεάν (με διαφημίσεις) ή με μικρό αντίτιμο (χωρίς αυτές), κατανοούμε το πόσο ελκυστική γίνεται για το χρήστη, ο οποίος έχει επί της ουσίας πρόσβαση σε όλη σχεδόν τη μουσική του πλανήτη, οπουδήποτε κι αν βρίσκεται.

Η Apple βέβαια δεν είναι γνωστή για τις φθηνές, πόσο μάλλον για τις δωρεάν, λύσεις της. Πιστή στο δόγμα που την ανέδειξε, πως τα προϊόντα της πρέπει να είναι ποιοτικά και (κυρίως) να ξεχωρίζουν, η εταιρεία έχει συγκροτήσει την ομάδα ανάπτυξης της νέας πλατφόρμας, με ανθρώπους όπως ο μουσικός των Nine Inch Nails Τρεντ Ρέζνορ και ο Βρετανός dj Ζέιν Λόου να έχουν ηγετικό ρόλο σε αυτή. Ετσι ελπίζει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον καλόγουστο, εύχρηστο και με καλλιτεχνική ταυτότητα, ώστε να τραβήξει το κομμάτι εκείνο των χρηστών το οποίο ούτως ή άλλως διατίθεται να πληρώσει ένα μικρό έστω ποσό (περίπου 10 δολάρια/μήνα) για την υπηρεσία. Την ίδια στιγμή, όπως έχει γίνει γνωστό, παρόμοια πλατφόρμα ετοιμάζεται και από το YouTube (δηλαδή την Google), ενισχύοντας έτσι την εντύπωση πως όλο και περισσότεροι μεγάλοι παίκτες στον τομέα τεχνολογίας-διασκέδασης θεωρούν απαραίτητη την παρουσία τους στον χώρο του streaming.

Ωστόσο, όσο οι κολοσσοί της τεχνολογίας ετοιμάζουν τις κινήσεις τους, κάποιοι άλλοι άμεσα ενδιαφερόμενοι (οι καλλιτέχνες) παίρνουν τις δικές τους πρωτοβουλίες. Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα, σε μια μεγαλοπρεπή εκδήλωση, ο κορυφαίος παραγωγός του χιπ χοπ Jay-Z ανακοίνωσε τη δημιουργία της δικής του streaming πλατφόρμας υπό την ονομασία «Tidal». Σε μια επίδειξη δύναμης μάλιστα, ο Αμερικανός ράπερ έφερε μαζί του στη σκηνή και ανακήρυξε «συνιδιoκτήτες» κορυφαία ονόματα της μουσικής βιομηχανίας, όπως η Ριάνα, η Μαντόνα, η Μπιγιονσέ, ο Τζακ Γουάιτ, ο Κάνι Γουέστ κ.ά. Οπως δήλωσαν οι περισσότεροι από αυτούς, το εγχείρημα έχει σκοπό την πιο δίκαιη κατανομή (προς όφελος των καλλιτεχνών) των κερδών της μουσικής βιομηχανίας, όπως αυτή έχει τα τελευταία χρόνια μετασχηματιστεί. Μένει να διευκρινιστούν πάντως αν οι καλλιτέχνες που υποστηρίζουν το «Tidal» θα αποσύρουν τη μουσική τους από τις άλλες πλατφόρμες -αυτό θα ήταν πραγματική επανάσταση- και βέβαια το κόστος της υπηρεσίας το οποίο λέγεται πως θα είναι σημαντικά υψηλότερο για τους χρήστες.