Η μεσαία τάξη της Κίνας μπορεί να αγοράσει iPhone!

93

Ο πιο σωστός τρόπος να διαβάσει κανείς τα τελευταία αποτελέσματα τριμήνου της Apple –τα οποία αποκάλυψαν ότι οι πωλήσεις του iPhone στην Κίνα ξεπέρασαν για πρώτη φορά αυτές στις ΗΠΑ- είναι σαν μια συλλογή από σπουδαία νέα για τα καθαρά κέρδη της εταιρείας. Αλλά αποτελούν επίσης μια ένδειξη πως η αγορά των Κινέζων καταναλωτών αρχίζει επιτέλους να τα καταφέρνει από μόνη της. Μπορεί να φτάσουμε ακόμη και στο σημείο να μιλάμε για ιστορικές στιγμές όταν έναν σημαντικό ποσοστό των εργαζομένων της χώρας θα αντέχουν οικονομικά να αγοράζουν τα αντικείμενα που κατασκευάζουν. 

Ωστόσο είναι ακόμη λίγο νωρίς για να καταλήξουμε σε αυτό το συμπέρασμα. Τα στατιστικά της Apple μπορεί να έχουν αλλοιωθεί από τη νηνεμία της περιόδου μετά τα Χριστούγεννα στις ΗΠΑ, που συμπίπτει με την κορύφωση της αγοραστικής περιόδου στην Κίνα λόγω του εορτασμού της έλευσης του νέου έτους. 

Αλλά από την άλλη δεν υπάρχει λόγος να πιστεύουμε πως η ανοδική τάση της μεσαίας τάξης της Κίνας θα αντιστραφεί σύντομα. Τα στοιχεία για τις πωλήσεις της Apple φαίνεται να επιβεβαιώνουν τις πρόσφατες μελέτες από το Ινστιτούτο Πολιτικών Ασιατικής Κοινωνίας και το Rhodium Group, που διαπίστωσαν ότι τα κινεζικά εισοδήματα αυξάνονται ταχύτερα από ό,τι δείχνουν τα επίσημα στοιχεία. Όπως έχει επισημάνει ο CEO της Apple, Tim Cook “Δεν έχω δει ποτέ τόσους ανθρώπους να εισέρχονται στη μεσαία τάξη όσοι στην Κίνα και εκεί θα κατευθυνθεί ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων μας». 

Το σίγουρο είναι πως η αγοραστική δύναμη των Κινέζων καταναλωτών θα εξισωθεί κάποια στιγμή με τη βιομηχανική δυναμικότητα της χώρας –και όταν το κάνει, η παγκόσμια αγορά θα αλλάξει για πάντα. Η Κίνα θα αρχίσει να γίνει το νέο παγκόσμιο κέντρο βαρύτητας εταιρικά στελέχη και παγκόσμιους ηγέτες. «Τριάντα χρόνια πριν, η Δύση δεν ήθελε τίποτα άλλο από το να γίνει η Κίνα μια καπιταλιστική οικονομία», γράφει ο Jeffrey Frankel του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ σε άρθρο του στο Project Syndicate. «Οι κανόνες του παιχνιδιού τώρα απαιτούν να δοθεί στην Κίνα μεγαλύτερο μερίδιο στη διακυβέρνηση των διεθνών οργανισμών».

Σκεφτείτε πώς αυτή η στροφή επηρεάζει ήδη τις δυναμικές του εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Η σταθερή άνοδος του Κινέζου καταναλωτή έχει ξεκάθαρα αποδυναμώσει τη διαπραγματευτική θέση της Ουάσινγκτον όταν προσπάθησε να πείσει τις άλλες χώρες να μην στηρίξουν την ίδρυση Ασιατικής Επενδυτικής Τράπεζας Υποδομών. Η Sillicon Valley, από την πλευρά της, χρειάστηκε επίσης να χειριστεί μια δυναμική που στρέφεται συνεχώς προς ανατολάς. Το Πεκίνο γνωρίζει πολύ καλά πως αμερικανικές επιχειρήσεις , όπως η Apple, εξαρτώνται ολοένα περισσότερο από τους Κινέζους καταναλωτές για την ανάπτυξή τους, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο για αυτές να απωθήσουν τη χαλαρή προστασία που παρέχει η Κίνα για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. 

Η στρατηγική της Apple μέχρι στιγμής ήταν να προσπαθεί να γίνει αγαπητή τόσο στην κινεζική μάζα, όσο και στην κινεζική κυβέρνηση. Έχει φροντίσει τα εργοστάσιά της στη χώρα να πληρώνουν περισσότερο από τους ανταγωνιστές της, ενώ προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση στους εργαζομένους. Έχει επίσης συμφωνήσει να συνεργαστεί με την κρατική China Telecom για τη φιλοξενία των δεδομένων. Με την εισαγωγή ενός τείχους προστασίας στην Κίνα για το iCloud της, έχει βρει έναν τρόπο να προσφέρει υπηρεσίες πρόσβασης στους Κινέζους καταναλωτές, παρόμοιες με εκείνες που προσφέρει στη Δύση, κατευνάζοντας παράλληλα τις κινεζικές αρχές. 

Από την άλλη βέβαια, η ταχεία επέκταση της καταναλωτικής αγοράς της Κίνας θα δημιουργήσει προβλήματα και στην ίδια την Κίνα. Τα τελευταία χρόνια, ο θυμός του λαού σχετικά με τη ρύπανση ήταν η κύρια αιτία διαδηλώσεων και κοινωνικής αναταραχής. Αλλά, αφού τα κινεζικά πρότυπα κατανάλωσης αρχίζουν να μοιάζουν με τα αμερικανικά, το πρόβλημα είναι βέβαιο ότι θα επιδεινωθεί. Οι Κινέζοι πολίτες μπορεί να έχουν συνηθίσει να κοιτάζουν στο iPhone για να ενημερωθούν για το θέμα ασφάλειας του αέρα, ωστόσο τα πολλά εργοστάσια της Apple φέρουν ευθύνη για το μερίδιό τους στην ατμοσφαιρική ρύπανση της Κίνας. Μόνο να φανταστούμε μπορούμε πώς θα είναι ο ουρανός της Κίνας όταν ο μέσος Κινέζος θα έχει στην κατοχή του ένα αυτοκίνητο –ή και δύο.

Η Κίνα εισέρχεται τώρα σε μια νέα φάση ανάπτυξης. Θυμίζει ποικιλοτρόπως τη βιομηχανική και καταναλωτική επανάσταση που απείλησε την πολιτική και οικονομική τάξη των Ηνωμένων Πολιτειών στα τέλη του προηγούμενου αιώνα. Υπάρχουν, βέβαια, σημαντικές διαφορές –όπως το ότι η σύγχρονη Κίνα έχει πληθυσμό 17 φορές μεγαλύτερο από εκείνο των ΗΠΑ το 1900. Στο μέτρο αυτό, είναι ασφαλές να πούμε ότι η τρέχουσα επανάσταση της Κίνας θα είναι πολύ πιο «θορυβώδης» για τον κόσμο από ό,τι η παράσταση που έδωσε η Αμερική στο παρελθόν.

Από το Bloomberg