Ευκαιρία για την ελληνική οικονομία

68

Μελέτη της The Boston Consulting Group αναλύει για πρώτη φορά τη συνεισφορά του διαδικτύου στο ΑΕΠ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το διαδίκτυο μπορεί να συνεισφέρει άλλα 2,9 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, βάσει ρεαλιστικών δράσεων που προτείνει η μελέτη.

Ειδικότερα, η έρευνα «Παράγων Ίντερνετ: το διαδίκτυο ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» υπολογίζει πως το 2010 το διαδίκτυο συνεισέφερε 2,7 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, φτάνοντας το 1,2% του ΑΕΠ, ποσοστό χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ των 27, που ανέρχεται στα 3,8%. Τα μεγέθη αυτά φανερώνουν πως η Ελλάδα δεν έχει ενστερνιστεί το διαδίκτυο στον βαθμό που αυτό έχει γίνει σε άλλες χώρες.

Εισάγουμε 2,6 ευρώ για κάθε 1 ευρώ εξαγωγών

Η μελέτη καταδεικνύει ότι η Ελλάδα εισάγει υπηρεσίες και αγαθά ecommerce αξίας 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η αντίστοιχη αξία εξαγωγών ανέρχεται σε μόλις 0,7 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια για κάθε 1 ευρώ που εξάγουμε, εισάγουμε 2,6 ευρώ. Ο λόγος για αυτή τη διαφορά είναι κυρίως ότι το 57% των ερωτηθέντων καταναλωτών προτιμά να κάνει τις αγορές του από το εξωτερικό, καθώς δεν βρίσκει σε ελληνικά sites τα προϊόντα που αναζητά.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, παρά το γεγονός ότι η καταναλωτική δαπάνη αποτελεί τη βασική συνιστώσα της ελληνικής διαδικτυακής οικονομίας, οι Έλληνες προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους σε «φυσικά» καταστήματα. Πιο συγκεκριμένα, η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών για τα οποία έχει γίνει έρευνα μέσω του Διαδικτύου αλλά τελικά έχουν αγοραστεί με τον παραδοσιακό τρόπο (ROPO) ήταν περίπου 7,5 δισ. ευρώ. Το στοιχείο αυτό όμως δείχνει ουσιαστικά την ευκαιρία ανάπτυξης της online οικονομίας, εάν αυτή μεταμορφωθεί σε ολοκληρωμένες αγορές στο διαδίκτυο, καθώς στο online περιβάλλον πολλαπλασιάζονται τα οφέλη για τον καταναλωτή, αυξάνεται ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων, ενώ επίσης ενισχύεται η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.

Online ευκαιρία για την ελληνική οικονομία

Η μελέτη καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις για την ώθηση της ελληνικής διαδικτυακής οικονομίας σε 5 βασικούς άξονες:

1.       Ενθάρρυνση των ΜΜΕ να στραφούν στο διαδίκτυο, με τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, αλλά και με την επιτάχυνση της εκταμίευσης των επιδοτήσεων ύψους 1,5 δισ. ευρώ (Ψηφιακή Σύγκλιση) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.

2.       Βελτίωση των υποδομών, με την παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση πλαισίου ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας μέσω νέων επενδύσεων, οι οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν με πολλαπλούς τρόπους (π.χ. ΣΔΙΤ).

3.       Εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές με εκστρατείες ενημέρωσης από το Δημόσιο και τον Ιδιωτικό τομέα προς τους καταναλωτές.

4.       Μεταφορά δραστηριοτήτων της δημόσιας διοίκησης στο διαδίκτυο (egovernment) με την υποχρεωτική χρήση online υπηρεσιών, πράγμα που μπορεί να δώσει ένα ισχυρό κίνητρο στις ΜΜΕ και τους πολίτες να ασχοληθούν περισσότερο με το διαδίκτυο.

5.       Επένδυση στην εκπαίδευση για τη χρήση ψηφιακών μέσων, την εξοικείωση με την τεχνολογία και την ανάπτυξη της γνώσης και της εμπιστοσύνης στα νέα μέσα.

Το διαδίκτυο δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα της Ελλάδας. Μπορεί όμως να λειτουργήσει σαν ένα ισχυρό εργαλείο για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ιδιαίτερα για τους νέους. Το διαδίκτυο μπορεί πράγματι να γίνει μοχλός για την επιτάχυνση της ανάκαμψης της οικονομίας της χώρας.