Έρχονται τα πρώτα έξυπνα ΙΧ με πληθώρα applications

61

Εκτός από τις επιδόσεις, την οικονομία στα καύσιμα και την ασφάλεια, όλα δείχνουν πως το επόμενο κριτήριο που θα προστεθεί στην επιλογή αυτοκινήτου θα αφορά την «ευφυΐα» του, δηλαδή το πόσο μεγάλη θα είναι η ποικιλία του software που θα μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς από τη θέση του οδηγού. Και αυτό γιατί ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες αναπτύσσουν «οικοσυστήματα» από εφαρμογές για τα νέα τους μοντέλα, από τις οποίες κάθε πελάτης τους θα επιλέγει ποιες θα «τρέχει» στο Ι.Χ. του. Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας αναλύσεων SBD, αυτή τη δυνατότητα θα δίνει παγκοσμίως το 20% των αυτοκινήτων μέχρι το 2015, και όλα τα Ι.Χ. έως το 2025.

Τέτοιες εφαρμογές, για παράδειγμα, θα πραγματοποιούν συνεχώς διαγνωστικά τεστ στο αυτοκίνητο, ειδοποιώντας με e-mail τον κάτοχό του και τον τεχνικό για τυχόν βλάβες. Αλλα προγράμματα θα λαμβάνουν υπόψη τους την τρέχουσα γεωγραφική θέση, για να παρέχουν πληροφορίες τοπικού περιεχομένου, όπως η κίνηση στις παρακείμενες οδούς, τα πλησιέστερα βενζινάδικα και η πρόγνωση του καιρού στην περιοχή. Στα σχέδια είναι ακόμη και application που θα υπολογίζουν τον χρόνο άφιξης στον προορισμό, στέλνοντας ένα sms ή ένα e-mail σε αυτόν που θα περιμένει εκεί τον οδηγό.

Οι πρώτοι διδάξαντες

Απόδειξη για το γεγονός ότι τα «έξυπνα» Ι.Χ. είναι η επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης αποτελεί το ότι κυκλοφορούν ήδη ορισμένα οχήματα με το hardware που χρειάζεται για να υποστηριχθούν ανάλογες λειτουργίες – για παράδειγμα, μοντέλα της Ford και της Toyota, τα οποία «φέρνουν» στο ταμπλό εφαρμογές που «τρέχουν» στο κινητό τηλέφωνο του οδηγού. Επίσης, ορισμένα αυτοκίνητα της Audi ενσωματώνουν το σύστημα Audi Connect, για το οποίο μάλιστα πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία ανακοίνωσε μια νέα εφαρμογή, που εντοπίζει κενές θέσεις πάρκινγκ σε αρκετές αμερικανικές και ευρωπαϊκές πόλεις.

Παράλληλα, η Mercedes έχει εξοπλίσει μοντέλα της με το Mbrace, το οποίο στις ΗΠΑ επιτρέπει στον οδηγό να κάνει αναζητήσεις από το «ψαχτήρι» της Google, να ψάχνει για κοντινά εστιατόρια μέσω της εφαρμογής Yelp και να ενημερώνει τους «φίλους» του από την εγκατεστημένη application του Facebook. Ωστόσο, τόσο το Mbrace όσο και το Audi Connect αφορούν πολυτελή αυτοκίνητα των δύο εταιρειών, με αρκετά υψηλή τιμή.

Σταδιακά όμως, η χρήση application από το τιμόνι του οδηγού αρχίζει να διαδίδεται σε Ι.Χ. με πιο προσιτές τιμές. Ετσι, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η General Motors έχει ανακοινώσει πως έως τα μέσα του 2014 τα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητά της θα φέρουν τον απαραίτητο εξοπλισμό που θα τους δίνει απευθείας πρόσβαση στο on-line κατάστημα εφαρμογών της εταιρείας. Η General Motors ανήκει στις αυτοκινητοβιομηχανίες που ποντάρουν πολλά στις «έξυπνες» λειτουργίες των Ι.Χ., και θέλει το «οικοσύστημά» της να προσφέρει στους πελάτες της όσο το δυνατόν πιο πολλές application. Γι’ αυτό και στις αρχές του χρόνου προκήρυξε έναν διαγωνισμό για προγραμματιστές, ο οποίος, όπως ανακοίνωσε, μέσα σε πέντε μήνες ξεπέρασε τις 1.800 συμμετοχές.

Αυτόνομα στο Ιντερνετ

Μέσα στους επόμενους μήνες στις ΗΠΑ, μια βελτιωμένη μονάδα χρήσης application, κυρίως ψυχαγωγίας και πλοήγησης, θα αποκτήσουν επίσης ορισμένα νέα μοντέλα της Chrysler. Με το όνομα UConnect, η μονάδα υιοθετεί την ίδια λογική λειτουργίας με αυτήν που επέλεξε και η General Motors, αφού οι application εγκαθίστανται απευθείας στο όχημα, το οποίο μάλιστα συνδέεται αυτόνομα στο Ιντερνετ. Σε μοντέλα άλλων εταιρειών, αντίθετα, το ηλεκτρονικό σύστημα του Ι.Χ. αποτελεί ουσιαστικά ασύρματη προέκταση του τηλεφώνου του οδηγού, αφού το smartphone εξασφαλίζει τη σύνδεση στο web και το λογισμικό αποθηκεύεται σε αυτό.

Παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν σε κάθε ευκαιρία πως η «ευφυΐα» των Ι.Χ. δεν θα αποβεί εις βάρος της ασφάλειας, περισπώντας την προσοχή του οδηγού λόγω του «βομβαρδισμού» του με πληροφορίες. Κατ’ αρχάς, γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις, η επικοινωνία του χρήστη με τις εφαρμογές θα γίνεται μέσω φωνητικών εντολών, ενώ και τα προγράμματα θα μετατρέπουν οποιοδήποτε κείμενο σε ομιλία. Κατά δεύτερον, επειδή οι ίδιες θα διαλέγουν με αυστηρά κριτήρια το software που «ανεβαίνει» στα καταστήματά τους, δίνοντας το «πράσινο φως» μόνο σε αυτό που μπορεί όντως να βελτιώσει ή να κάνει πιο απολαυστική την οδηγική εμπειρία.

Γεύση από το μέλλον

Ωφελημένες, εκτός από τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Και αυτό γιατί θα εμφανισθεί στο προσκήνιο ένα ακόμη «τερματικό» που θα χρησιμοποιεί τα ασύρματα δίκτυα, αυξάνοντας έτσι τις πηγές των εσόδων τους. Για παράδειγμα, μέσω του συστήματος UConnect, η αμερικανική εταιρεία Sprint θα προσφέρει για τα μοντέλα της Chrysler μια υπηρεσία που, στην περίπτωση ενός ταξιδιού, θα μπορεί κανείς να μετατρέπει το αυτοκίνητό του σε Wi-Fi hotspot, για να συνδεθούν στο web όλες οι συσκευές όσων επιβαίνουν στο όχημα.

Τα «ευφυή» αυτοκίνητα αναμένεται να έχουν θετική επίδραση και στην καθημερινότητα των πόλεων, καθώς η ενημέρωση για την κατάσταση στους δρόμους και η επιλογή εναλλακτικών δρομολογίων με λιγότερη κίνηση θα περιορίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οπως είναι φυσικό, όλες αυτές οι «έξυπνες» λειτουργίες θα έχουν επίδραση και στην κατανάλωση καυσίμου.

Στο απώτερο μέλλον, πάντως, αυτοκινητοβιομηχανίες και ηλεκτρονικοί κολοσσοί οραματίζονται μια εποχή που τα «έξυπνα» αυτοκίνητα θα μπορούν να «συνεννοούνται» αυτόματα μεταξύ τους, για να αποτρέπουν τα ατυχήματα.

 

Πληροφορίες από την «Καθημερινή»