Ερευνητές στις ΗΠΑ, ετοιμάζουν βιοκαύσιμα από… ζαχαροκάλαμα

104

Συμφωνα με την επιστημονική κοινότητα η ανάπτυξη βιώσιμων υγρών καυσίμων για την αεροπορία, εκτός από τα οχήματα, είναι ζωτική για τη σταδιακή απεξάρτηση από το πετρέλαιο και τη συγκράτηση της κλιματικής αλλαγής.

Η νέα μέθοδος αξιοποιεί τα σάκχαρα των ζαχαροκάλαμων, σε συνδυασμό με τη βαγάσση (υπολείμματα του ζαχαροκάλαμου), για να παράγει ντίζελ και λιπαντικά για μηχανές τζετ. 

Η καλλιέργεια βιομάζας ζαχαροκάλαμου μπορεί να γίνει σε επονομαζόμενα «οριακά» εδάφη, δηλαδή σχεδόν χέρσες περιοχές όπου δεν αναπτύσσονται καλλιέργειες τροφίμων και έτσι αποφεύγεται ο ανταγωνισμός, όπως υποστηρίζουν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ με επικεφαλής τον καθηγητή Αλέξις Μπελ του Τμήματος Χημικής και Βιομοριακής Μηχανικής.

Ημερησίως, περίπου 8 εκατομμύρια άνθρωποι μετακινούνται με αεροπλάνα, τα οποία εκπέμπουν το 2% των συνολικών ανθρωπογενών εκπομπών άνθρακα.

Αν τα αεροπορικά ταξίδια αυξηθούν τις επόμενες δεκαετίες, όπως αναμένεται, τότε θα επιδεινώσουν ακόμη περισσότερο στην ρύπανση του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή

Μπορεί το ποσοστό να φαίνεται μικρό, αλλά αφενός αφορά μόνο στην Ευρώπη και αφετέρου τα αεροσκάφη που πετούν σε μεγάλα υψόμετρα, κοντά ή εντός της στρατόσφαιρας, εκπέμπουν ρύπους του θερμοκηπίου διαφορετικούς από το διοξείδιο του άνθρακα που αυξάνουν τις ανθρωπογενείς επιπτώσεις στο Κλίμα.

Μια έκθεση του 2007 από το Ινστιτούτου Περιβαλλοντικής Αλλαγής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης υπολόγιζε τις σωρευτικές κλιματικές επιπτώσεις της αεροπορίας σε 4% επί του συνόλου.  

Δοκιμαστική πτήση
Η πρώτη δοκιμαστική εμπορική πτήση με βιοκαύσιμα έγινε το 2008. Η χρήση των βιοκαυσίμων στα εμπορικά αεροπλάνα εγκρίθηκε διεθνώς το 2011, όμως η αξιοποίησή τους από τις αεροπορικές εταιρείες μέχρι σήμερα είναι περιορισμένη λόγω των πολύ αυστηρών προδιαγραφών για τα αεροπορικά καύσιμα, τις οποίες δύσκολα μπορούν να τηρήσουν τα βιοκαύσιμα. 

Η πολλά υποσχόμενη νέα μέθοδος, που χρηματοδοτείται από πετρελαϊκή εταιρεία, φαίνεται να αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα.

Από την άλλη όμως, η πολιτική υποστήριξη στα βιοκαύσιμα έχει μειωθεί πρόσφατα, καθώς έχουν αυξηθεί οι επικρίσεις ότι αυτά ανταγωνίζονται την παραγωγή τροφίμων και τείνουν να αυξήσουν τις τιμές των τελευταίων.

Οι Αμερικανοί επιστήμονες αντιτείνουν ότι τα ζαχαροκάλαμα σε αντίθεση με τα ζαχαρότευτλα δεν ανταγωνίζονται τις καλλιέργειες τροφίμων.

Η παραγωγή βιοκαυσίμων από ζαχαροκάλαμα είναι μια πρωτοποριακή ιδέα, έτσι ώστε να μειωθούν μελλοντικά, οι εκπομπές αεριών του θερμοκηπιού.