Ένας στους δύο Ευρωπαίους δεν κατέχει τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες

179

Το στοίχημα της ψηφιακής παιδείας καλείται να κερδίσει – και μάλιστα με την έννοια του κατεπείγοντος – η Ευρώπη, αν θέλει να πετύχει διεθνές προβάδισμα στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού. Το υφιστάμενο χάσμα στον τομέα των ψηφιακών δεξιοτήτων στην Ευρώπη είναι από μόνο του ικανό να στερήσει από την Ένωση τη δυνατότητα για μια ισχυρή ψηφιακή κοινωνία και οικονομία.

Σε μία εποχή, όπου οι ψηφιακές τεχνολογίες χρησιμοποιούνται σε όλους τους τομείς δραστηριότητας από τη γεωργία και την υγειονομική περίθαλψη μέχρι τις μεταφορές, την εκπαίδευση και από το λιανικό εμπόριο μέχρι την ενέργεια, τη ναυτιλία και την εφοδιαστική αλυσίδα, η ψηφιακή εκπαίδευση του πληθυσμού είναι παραπάνω από απαραίτητη.

Ήδη, η ζήτηση για ειδικούς στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) αυξάνεται ταχύτατα: στο πολύ άμεσο μέλλον, 9 στις τις 10 θέσεις θα εργασίας απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες. Την ίδια στιγμή, πάντως, 169 εκατομμύρια Ευρωπαίοι (ποσοστό 44%), ηλικίας μεταξύ 16 και 74 ετών, δεν έχουν τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα (σ.σ. όσων δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες) είναι 54%.

Σύμφωνα με τον τελευταίο Δείκτη Ψηφιακής Κοινωνίας και Οικονομίας, υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών – μελών, όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών. Ταυτόχρονα, το μερίδιο των επαγγελματιών υψηλής ειδίκευσης στις ΤΠΕ ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των κρατών – μελών: από το 1% του εργατικού δυναμικού σε κάποιες χώρες, σε περισσότερο από 6% σε κάποιες άλλες.

Επιπλέον, σήμερα, το 40% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στον εύρεση ειδικών σε θέματα ΤΠΕ, ενώ, παράλληλα, προβλέπεται ότι θα υπάρξουν 500.000 κενές θέσεις εργασίας για επαγγελματίες στον τομέα των ΤΠΕ μέχρι το 2020.

Κατάλληλες δεξιότητες
Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ειδική αναφορά για τις Ψηφιακές Δεξιότητες, οι εργαζόμενοι στους περισσότερους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας είναι αναγκαίο να μπορούν να δουλεύουν σε ένα εξελιγμένο ψηφιακό περιβάλλον στο πλαίσιο των καθημερινών δραστηριοτήτων τους: από μηχανικούς αυτοκινήτων έως γιατρούς και νοσηλευτές.

“Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων είναι, κατά κύριο λόγο, αρμοδιότητα των κρατών  – μελών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, από την πλευρά της, μπορεί να στηρίξει τις προσπάθειές της και έχει δρομολογήσει διάφορες πρωτοβουλίες για την προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων στην Ε.Ε.”, αναφέρει η Επιτροπή στο σχετικό έγγραφο.

Δράσεις
Η Ε.Ε. έχει δρομολογήσει μια σειρά δράσεων, που έχουν στο επίκεντρό τους την ψηφιακή παιδεία. Για παράδειγμα, οι ψηφιακές δεξιότητες θα αποτελέσουν υψηλή προτεραιότητα στη Σύνοδο Κορυφής στο Γκέτεμποργκ, που έχει προγραμματιστεί στις 17 Νοεμβρίου 2017, ενώ διάσκεψη για τη σύζευξη μεταξύ ψηφιακών δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας θα πραγματοποιηθεί στις 7 Δεκεμβρίου.

Επιπλέον, η Επιτροπή θα δημιουργήσει μια ομάδα υψηλού επιπέδου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μέχρι τα τέλη του 2017, για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ψηφιοποίησης και τις επιπτώσεις της στην αγορά εργασίας.

Η σύσταση της Ε.Ε. του 2006 για τις βασικές ικανότητες και τη διά βίου μάθηση αναθεωρείται για την επικαιροποίηση των βασικών ικανοτήτων και περιλαμβάνει τις ψηφιακές δεξιότητες στα προγράμματα σπουδών και κατάρτισης.

Πηγή: sepe.gr